• Az internet világa Az utolsó Jedik bemutatása előtt Star Wars-lázban égett
  • A fény útja valamivel több figyelmet kötött magához
  • A legtöbb egyedi megjelenést mégis Kylo Ren váltotta ki a Sötét Oldalról
Ténygyár-Ynsight tartalom
4 percnyi olvasnivaló

Ülsz a moziban. Csend van. Enyhe szellő. A termet betölti a visszafojtott várakozás. Ritka pillanat: új Star Wars-film! Két évvel ezelőttig egy évtizeden át nem volt, nem lehetett senkinek hasonló élménye, amíg a Star Wars VII. – Az Erő Ébredése új lendületbe nem hozta minden idők egyik legsikeresebb filmsorozatát.

Néhány nappal ezelőtt, december 14-én mutatták be a sorozat legújabb darabját, Az utolsó Jedik-et. A világ már hónapok óta Csillagok Háborúja-lázban ég: előre megvásárolt jegyek, tervezgetett bemutatók. Rajongók rohangáltak egyedi gyártású pólókban, jelmezekben minden moziban, nincs olyan vetítés, ahol ne ülne egy-két kisgyerek egy játék-fénykarddal. De hogy néz ki mindez az interneten?

Mekkora a Star Wars a weben?

Az YNSIGHT Research kutatásában a film bemutatója előtti három napot és a premier napját vizsgálva tekintette át, kiről is beszélünk a legtöbbet, ha Star Warsról van szó. Csak ebben a négy napban összességében 3,998,080 alkalommal említette meg a világ népe az SW-t valamilyen formában online közösségi beszélgetésekben. Ebben a számban vannak kommentek, blogbejegyzések, twitter, instagram, facebook, youtube-említések és számos más megjelenés, amelyeket egyenként is több ezren, több tízezren vagy akár több millióan láttak. Túlzás nélkül állíthatjuk: ebben a négy napban erről a filmről szólt a világ popkultúrát figyelő fele.

Ki mellé álltunk?

Az összes megjelenés közel ötöde (18,6%) nem általában a Csillagok Háborújáról, hanem az új hősök valamelyikéről szólt. Ezek eloszlását vizsgálva az első ami szembeötlik: ha egy klasszikus SW-film jön – nem antológia, mint a 2016-os Rogue One -, akkor az erőn kívül álló szereplők sokkal kevésbé izgatnak minket. A megjelenések 77%-ban valamelyik erő-érzékeny figurával foglalkoztunk, a maradék 23% figyelem jutott a két oldal katonáinak.

Az oldalak közötti megoszlás első ránézésre a fény irányába billen: a sötét oldal követőiről a bejegyzések 38%-a, míg a fény útjához sorolhatókról az említések 62%-a szól. Ha figyelmünket csak az erő-érzékenyekre szűkítjük, a kép kiegyensúlyozottabbá válik. A fény követőinek a figyelem 55%-a, a sötét oldal figuráira a figyelem 45%-a jut. Itt már kiegyenlítettebb is a terem, mivel itt 2-2 szereplőről, Kylo Renről és Snoke legfőbb vezérről, valamint Reyről és Luke Skywalkerről van szó.

Míg a globális figyelem valamival nagyobb arányban jut a fény követőinek összesen, az egy főre jutó említéseket a sötét oldal követője vezeti: Kylo Ren összesen 181 ezer említéssel, az őt követő Rey előtt közel 20 ezer megjelenéssel vezeti a listát. Persze, ha jobban megismerjük a történetet, nem csodálkozunk rajta, hogy Kylo veti fel a legtöbb kérdést.

Hogy miért? Ha nem láttad még, nézd meg a filmet, és megtudod, ha pedig láttad, akkor ezt a kérdést magadnak kell megválaszolnod. A világ úgy látszik már döntött, inkább a sötét oldallal menetel.

És te?

Ez a cikk is érdekelhet

Milyen szakmát választanak
a sorozatgyilkosok?

  Rendőr, katona, vallási vezető, de fakertész, cipész és portás is az átlagnál gyakr…