• Mesevilágot szerettünk a legjobban
  • Feljövőben a közéleti tartalmak
  • Online médialista több mint egymillió interakció alapján
Ténygyár-tartalom
6 percnyi olvasnivaló

Kattintások, ajánlások, barátaink, ismerőseink like-jai között éljük mindennapjainkat. Hírfogyasztásunk jelentős hányadát immáron nem pusztán egyéni ízlésünk vagy preferált oldalaink, hanem online ismerőseink olvasása is formálja: megnézzük, mire kattintott a szomszéd, a középiskolai osztálytárs, vagy épp egy munkatársunk.

Olvasási szokásokkal foglalkozó elemzések sokasága alapján tudjuk, hogy a neten tájékozódók többsége leginkább saját nézeteit visszaigazoló forrásokat fogyaszt. Ilyen viszonyok között minden hírszolgáltató számára elemi kérdés, hogy minél nagyobb és sokfélébb közönséget érjen el. A cikkek címei, témái, elhelyezése, a választott képek a tartalom alátámasztásán túl immáron a gondolatok reklámjaiként is funkcionálnak: a neten az érdekes hoz figyelmet, a szokásos vagy hiteltelen már érdektelen.

Ezért különösen érdekes, hogy a legnagyobb magyar híroldalak mekkora figyelmet és tevékenységet képesek kiváltani belőlünk, olvasókból. Vizsgálatunkban a 24.hu, a 444, a HVG, az Index, az NLCafé, az Origo és a Portfolio Facebook-oldalain 2017. december 1. és december 31. között zajló tevékenységet tekintettük át.

A vizsgált felületeken az áttekintett időszakban összesen 1 161 098 interakcióra került sor megosztások, kedvelések (like-ok) és kommentek formájában. A visszajelzések háziversenyét az Index nyerte összesen 244 748 interakcióval. Az élmezőny (Index, 444, 24.hu) nagyjából 230 ezer körüli interakciót ért el, ezek belső megoszlása azonban részben eltérő. Míg a legtöbb komment (63 761) és kedvelés (158 531) az Index bejegyzései alatt keletkezett, addig a legtöbb megosztást (33 794) a 24.hu produkálta.

A fent jelzett valamivel több mint 1 millió interakciót összesen 12 553 poszt produkálta a vizsgált hét FB-oldalon, így posztonként átlagosan 92 interakció keletkezett. A 20 legtöbb interakciót érő írás összesen az időszak aktivitásainak 5,4 százalékát tette ki, ami több mint 62 ezer eseményt jelent. A 20 legtöbb interakciót kiváltó írás közül két téma is többször szerepelt: az egyik Borbély Alexandra színésznő győzelme, a másik pedig az anya nélkül maradt hármas ikrek. Az NLCafé által publikált „Mesevilággá dermedt Horvátországban a Plitvicei-tavak vidéke” érte el a legtöbb interakciót, összesen 5 509-et. Ezenkívül még egy természettel foglalkozó poszt került be a top20-ba, az év legviccesebb természetfotójáról.


Természetesen egy Facebook-oldal adott időszakának összes interakcióját nem a tartalmak minősége, hanem az adott oldal követőinek száma is befolyásolja. Annak érdekében, hogy ezt a hatást kiküszöböljük, összevetettük a vizsgált időszakban keletkező összes interakció számát az egyes oldalak like-jainak számával. A fenti mutató, így kifejezi, hogy az egyes website-ok (szerkesztőségek) milyen hatékonysággal aknázzák ki meglévő követőik számát.

Mint látjuk, miközben az egyes oldalakon meglévő kedvelők száma fontos tényező, nem az egyetlen. Az interakciók számának növelése tartalmi szempontokból igazán fontos: egy hír első megírója, a legtöbb interakciót – lájkolást, megosztást vagy kommentelést – kiváltó fogalmazás láthatóan jelentős különbségeket képes eredményezni a havi interakcióban függetlenül az oldal méreteitől.

Módszertan

A vizsgálat során hét magyar website hivatalos Facebook-oldalát elemeztük. A vizsgálat időszaka 2017. december 1-31. volt, figyelembe vettük az időszakban keletkezett összes posztot a hét oldalon, valamint a posztokra érkezett összes megosztást, kedvelést (like-ot) és kommentet. A vizsgálat során kizárólag a Facebookon, publikusan elérhető adatokat vettük figyelembe.

Ez a cikk is érdekelhet

Gazdasági bűnözés: vakfoltok a térképen

A 2018-as elemzést megalapozó felmérésbe 123 országból 7 228 szervezetet, köztük 71 vezető…