• December-januárban a Jobbik posztjai értek el a legtöbb választóhoz a Facebookon, de jól ment a Fidesz és a Kétfarkú Kutya Párt is
  • A baloldal összefogva azért legyőzné a jobboldali pártokat – legalábbis a közösségimédia-elérés tekintetében
  • A pártok nagyjából azonos arányban osztanak meg pozitív és negatív tartalmakat
Ténygyár-tartalom
10 percnyi olvasnivaló

A Ténygyár és az Ynsight legújabb kutatásában azt vizsgálta, hogyan teljesítenek a különböző politikai pártok a Facebookon és az online világban. Az egy hónapot felölelő kutatás nem elsősorban arra volt kíváncsi, hányan követnek egy-egy pártot, hanem elemezte a pártok hivatalos Facebook-oldalán, valamint az organikus online felületeken megjelenő tartalmakat. A vizsgálat időszaka 2017. december 15 – 2018. január 14. volt, figyelembe vették az időszakban keletkezett összes posztot a tíz saját oldalon, a posztokra érkezett összes megosztást, kedvelést (like-ot) és kommentet, valamint az összes publikus online beszélgetést.

A legaktívabb Facebookozó kétségtelenül a Jobbik: Vona Gábor pártja átlagosan naponta öt bejegyzést tesz ki. A többség inkább a Jobbik aktivitását igyekszik követni, és a vizsgált időszakban 100-120 posztot osztottak meg a Facebookon. A kedvelések (like-ok) között ennél sokkal nagyobb a szórás, amit nemcsak az befolyásol, hogy mennyire érdekes vagy izgalmas tartalmakat osztottak meg a pártok – vagy inkább: a pártok közösségimédia-tanácsadói  -,  hanem a hirdetésre elköltött pénzek is. A listát a Jobbik vezeti több mint 86 ezer lájkkal, a Fidesz ezzel szemben kevesebb mint 65 ezer lájkot kapott december 15. és január 15. között. Második helyre meglepetésként a Magyar Kétfarkú Kutya Párt (MKKP) futott be. Az MKKP persze viccpárt, aminek kevésbé „kínos” szeretni a posztjait – ráadásul nemcsak névlegesen az, hanem az MKKP valódi humorral képes feltölteni a közösségi médiát. Ők ezért még érdemi pénzköltés nélkül is be tudtak futni a második helyre. A baloldali pártok közül a Párbeszéd jutott 30 ezer felé, az MSZP 22 ezer, a DK 25 ezer lájkot kapott egy hónap alatt. Összességében tehát komoly lájk-számot tudhatnak magukénak, csak külön-külön kevésbé impozáns az eredmény.

Legtöbb követője továbbra is a Jobbiknak van (468 ezer). E tekintetben versenytársa nem is igazán akad a pártnak: a Fidesz 227 ezer, az Együtt 211 ezer, az MSZP pedig 204 ezer követővel rendelkezik – náluk többen követik a Kétfarkú Kutya Pártot (260 ezer), akik azonban valószínűleg a legkevésbé megosztó alakulat a mezőnyben. A százezresek táborába még a Párbeszéd (117 ezer követő) fért be, a többiek 90 és 70 ezer közötti számokat produkáltak. A komolyan vehető alakulatok közül egyedül az LMP van lemaradásban.

A megosztások tekintetében a Fidesz vezet, a kormánypárt posztjait 28 ezren osztották meg – kérdés, hogy ez jól fejlett bothadseregnek, vagy lelkes követőbázisnak köszönhető-e. Nem sokban maradt le Orbán Viktor pártjától a Jobbik (20 ezer megosztás), de a Demokratikus Koalíció (18 ezer) sem. A Kétfarkú Kutya Párt posztjait tízezren, az MSZP-ét nyolcezren osztották meg. Az LMP nemcsak lájkszámban, de megosztás tekintetében is lemaradt. A kommentek tekintetében is az abszolút győztes a Jobbik 16 ezerrel. Összehasonlításképpen: a Fidesz posztjaihoz csupán 2800 komment érkezett. Itt második helyre az MSZP futott be 4500 kommenttel. Még mielőtt temetnénk az LMP-t, fontos megjegyezni, hogy a kutatás csak a pártok oldalait vizsgálta, az LMP pedig láthatóan Szél Bernadettre építi a kampányát, akinek önmagában 66 ezernél több követője van.

A pártok között meglepően kicsi az eltérés abban a tekintetben, hogy pozitív, semleges vagy negatív tartalmakat osztanak meg. A negatív tartalmú, tehát az ellenfelet szidalmazó posztok aránya minden egyes párt esetén legalább a bejegyzések egyötöde volt. A legnegatívabb az LMP volt a vizsgált időszakban (34,5%), a legkevesebbet pedig az MSZP gyűlölködte (22%). Az MSZP ugyanakkor pozitív tartalmakat sem nagy arányban osztott meg (16%) – ezt azonban kompenzálja az MSZP miniszterelnök-jelöltjének pártja, a Párbeszéd, akik 21,8 százalékban pozitív üzenetekkel kampányoltak a Facebookon, ezzel „megnyerve” a hangulatversenyt. A Karácsony Gergely és Szabó Tímea által vezetett Párbeszédtől azonban csak hangyányival maradt le a Momentum (21,5%) és a Fidesz (21,2%). A különbségek tehát alig észrevehetők.

A legaktívabb követők a Demokratikus Koalíció táborában találhatók – a lájkolók mintegy fele (52%) mutat aktivitást az oldalon. Szép számmal mutatnak aktivitást a Fidesz (42%), a Párbeszéd (33%), az MKKP (30%), a Momentum (29%) és a Jobbik (26%) követői is. A legkevésbé a Liberálisok (9%) és az Együtt (5%) követői aktívak a párt Facebook-oldalán. Ha azonban azt vizsgáljuk, hogy a posztok mennyire képesek felhasználó reakció kiváltására, akkor a Fidesz verhetetlen lesz: egy Fidesz-poszthoz ugyanis átlagosan több mint 1200 reakció érkezik. E tekintetben még a Jobbik (790) és a Kutyapárt (690) versenyképes. A legnagyobb aktivitást kiváltani képes baloldali párt a Párbeszéd (470).

Talán ennél is érdekesebb azonban az organikus megjelenésének vizsgálata – azaz minden olyan említésé, amit nem a pártok generáltak, hanem „az emberek”. Ez mutathatja, mekkora az érdeklődés egy-egy párt vagy politikája iránt. Azt pedig a tartalomelemzés mutatja meg, hogy mennyire pozitív vagy negatív egy-egy ilyen említés hangulata. Talán nem meglepő, hogy a legtöbb említését a Fidesz kapta: Orbán Viktor pártjának nevét mintegy hatvanezerszer „vették szájukra” a Facebook felhasználói – 14,6 százalékuk pozitív, 42,2 százalékuk semleges, és 43,2 százalékuk negatív kontextusban. Ez egyébként nem számít kiemelkedően rossznak: 10% feletti pozitív említési arányt a Fidesz mellett az MKKP, a Jobbik, a DK és az MSZP tudott produkálni. A negatív említések aránya pedig minden párt esetében 37 és 45 százalék között volt – e tekintetben még a Kétfarkú Kutyák sem lógtak ki a sorból.

A spontán említések számában második a Jobbik, harmadik a DK, negyedik pedig az MSZP lett. Az LMP egyedül e tekintetben számít erősebbnek baloldali riválisainál: a Lehet Más a Politika nevét mintegy nyolcezerszer említették, ami ugyan fele az MSZP iránti érdeklődésnek, de jóval több, mint a Momentum (2300) vagy az Együtt (3100) organikus megjelenése.

Módszertan:

A vizsgálat során tíz magyar párt online médiamegjelenését vizsgáltuk. Elemeztük a pártok hivatalos Facebook-oldalán, valamint az organikus online felületeken megjelenő tartalmakat. A vizsgálat időszaka 2017. december 15 – 2018. január 14. volt, figyelembe vettük az időszakban keletkezett összes posztot a tíz saját oldalon, a posztokra érkezett összes megosztást, kedvelést (like-ot) és kommentet, valamint az összes publikus online beszélgetést. A hivatalos oldalak követőinek számát 2018.01.14-én rögzítettük.

Ez a cikk is érdekelhet

Mit kell tanulni ahhoz,
hogy a világot irányítsd?

Jogász, közgazdász, katona vagy bölcsész – a világ vezetői igen különböző végzettséggel re…