• A nők alulreprezentáltak azokon a területeken, ahol az általános vélekedés szerint zseniálisnak kell lenni a sikerességhez
  • A sztereotípiák hatásai az idők folyamán is fennmaradnak, és a nők oktatási és pályaválasztási útját még felnőttkorban is befolyásolják
  • Csökkenthető a „briliáns elme” kulturális prototípusának a nők érdeklődésére és részvételére gyakorolt hatása
Ténygyár-tartalom
4 percnyi olvasnivaló

Azok a kulturális sztereotípiák, üzenetek, amelyek egy adott területen – munkalehetőség során vagy akár az egyetemen – a férfiakhoz köthető intelligenciát hangoztatják, általában rögtön aláássák a nők érdeklődését.

„Tudjuk, hogy a nők alulreprezentáltak azokon a területeken, ahol az általános vélekedés szerint zseniálisnak kell lenned ahhoz, hogy sikeres lehess” – magyarázza Andrei Cimpian, a New York-i Egyetem pszichológiai osztályának docense, egy, a témát kutató, elemző tanulmány vezető szerzője. A kutatás eredményei azt mutatják be, hogy miért alakult ki ez a helyzet: amikor bizonyos területeket vagy foglalkozásokat az intellektuális tehetséghez vagy vélt zsenialitáshoz kapcsolunk, akkor rögtön maszkulin jellegzetességként tekintünk rá, ez pedig csökkenti a nők érdekeltségét. „Ezek az üzenetek elbizonytalanítják a nőket azzal kapcsolatban is, hogy hogyan illeszkedhetnének be bizonyos szakterületek szakemberei közé, és úgy érezhetik, hogy a siker nekik nem járhat” – teszi hozzá Lin Bian, aki jelenleg a Stanford Egyetemen posztdoktori kutató.

„Korábbi munkánk során megállapítottuk, hogy a lányok már 6 éves korban elkezdik társítani az ’intelligencia’ fogalmát a fiúkkal” – mondja Sarah-Jane Leslie, a Princeton Egyetem filozófiaprofesszora és a nyelvtudományi program igazgatója. Az eredmények azt mutatják, hogy ezeknek a sztereotípiáknak a hatásai az idők folyamán is fennmaradnak, és a nők oktatási és pályaválasztási útját még felnőttkorban is befolyásolják.

Az új kutatás kísérletei során férfi és nő egyetemistákat egyaránt megkérdeztek arról, hogy mennyire érdeklődnek különböző szakokkal, munkahelyekkel és szakmai gyakorlatokkal kapcsolatban olyan területeken, mint a STEM (a matematika, a technológia és a mérnöki tudományok), az üzleti élet, a társadalomtudományok és a humán tudományok. Néhány résztvevőnek azt mondták, hogy ezek a karrierlehetőségek magas fokú műveltséget vagy „intelligens” embereket igényelnek, míg másoknak azt, hogy „motivált” vagy „szenvedélyes” személyeket keresnek.

Összességében azt mutatták a kísérletek, hogy a nők kevéssé érdeklődnek azok iránt a karriernövekedési területek iránt, amelyeket a zsenialitáshoz, a „briliáns elméhez” kapcsolunk. Az eredmények tehát rámutattak arra is, hogy a „brilliance = men” sztereotípia az oka ezeknek a nemi különbségeknek.
Ezután a kutatók számos alternatív magyarázatot tanulmányoztak. Vajon a sztereotípiákat a nemek közötti különbségekért vagy valami másért hibáztatjuk? Megkérdezték, vajon a nők nem azért válaszoltak-e inkább így, mert aggódtak, hogy dicsekvőként aposztrofálják majd őket, hiszen az intelligenciájukkal hencegnek. Az eredmények nem támasztották alá ezt az értelmezést, sem a többi alternatív magyarázatot.

Mivel a kultúra magas szintű intellektuális tehetséget társít a férfiakhoz, a „géniusz” kultúráját idéző üzeneteknek gyakran kitett nők arra a következtetésre jutnak, hogy ezeken a területeken kevéssé befogadó környezettel fognak találkozni – nehezebb lesz beilleszkedni, elfogadást nyerni és sikeresnek lenni. Tehát gyengíteni kell a zsenialitásnak a siker elérésében való szerepét, ez az egyik módja annak, hogy csökkentsük a „briliáns elme” kulturális prototípusának a nők érdeklődésére és részvételére gyakorolt hatását.

Az eredmények azt mutatták, hogy amikor ugyanazokat a lehetőségeket – egyetemet, gyakornoki állásokat és munkahelyeket – úgy írták le, mintha elkötelezettséget és erőfeszítést igényelnének az intelligenciával szemben, a nők érdeklődése szignifikánsan növekedett.

Ez a cikk is érdekelhet

Milyen szakmát választanak
a sorozatgyilkosok?

  Rendőr, katona, vallási vezető, de fakertész, cipész és portás is az átlagnál gyakr…