• A közösségi média életünk megkerülhetetlen részét képezi
  • A túlzott használat miatt akár függőség is kialakulhat
  • Ez is egy folyamatosan változó technológia, ezért folyamatos megfigyelést igényel
Ténygyár-tartalom
3 percnyi olvasnivaló

Bár megszületésekor a közösségi média célja a szociális kapcsolatok erősítése és bővítése volt, napjainkban sokkal kiterjedtebb funkciókkal bír, ezért nem lehet figyelmen kívül hagyni a felhasználókra gyakorolt hatásokat. Főleg annak fényében érdemes a közösségi média funkcióinak és hatásainak változásait vizsgálni, hogy már olyan személyek is aggodalommal nyilatkoznak a különböző platformok által kínált ingerbőségről, mint Chamath Palihapitiya, a Facebook egyik volt vezetője vagy Sean Parker, a Facebook egyik első elnöke.

Sok tanulmány foglalkozik a különböző hatások vizsgálatával, és bár az eredmények nem mindig egyformák, de mégis egy irányba mutatnak. Többek között a rendszeres Facebook-használat összefüggésbe hozható a depresszió különböző tüneteinek kialakulásával, illetve olyan negatív érzésekkel, mint az irigység vagy az alkalmatlanság, így nem meglepő módon egy kutatás szerint az általános elégedettséget is csökkenti, sőt egyes kutatók szerint egyes esetekben akár Facebook-függőségről is lehet beszélni. Bár sok kutatás egy konkrét közösségimédia-felületet vizsgál, de mivel meglehetősen hasonló hatásmechanizmus jellemzi a legtöbb népszerű platformot, ezért a kutatások eredményei bizonyos mértékig univerzálisnak tekinthetők.

A felhasználók sokszor érzik úgy, hogy az okozott károk nem mutatnak túl az előnyökön, vagy esetleg nem is veszik észre az összefüggéseket, ezért még ha ki is szállnak az egyik felületből, általában azt egy másik platform kedvéért teszik. Ez felveti azt a kérdést, hogy megszűnhetnek-e valaha a közösségimédia-szerű szolgáltatások. Ha azonban a közösségi médiára technológiaként tekintünk, akkor nem az a kérdés, hogy megszűnik-e a valaha, hanem inkább az, hogy mikor kerül a fejlettség olyan szintjére, ahol a jelenlegi állapotához képest sokkal inkább a felhasználók javát szolgálja. Vagy esetleg a felhasználók mikor nőnek fel a közösségi média felelősségteljes kezeléséhez?

Ez a cikk is érdekelhet

Amerikában bízik,
Trumpban nem
a magyarok többsége

• A magyarok többségének kedvező véleménye van az Egyesült Államokban • Tízből hét magyar …