• A kreativitást gyakran úgy definiálják, mint az új és hasznos ötletek létrehozására való képesség.
  • Az intelligenciához hasonlóan olyan tulajdonságnak is tekinthetjük, amellyel mindenki rendelkezik bizonyos mértékben.
  • A kutatók megállapították, hogy az agyi régiók közti kreatív hálózat alapvetően három speciális rendszerhez kapcsolódik
Ténygyár-tartalom
3 percnyi olvasnivaló

A kreativitást gyakran az új és hasznos ötletek létrehozásának képességeként definiálják. Az intelligenciához hasonlóan azonban olyan tulajdonságnak is tekinthetjük, amellyel bizonyos mértékben mindenki – nem csak olyan kreatív “géniuszok”, mint amilyen Picasso vagy Steve Jobs – rendelkezik.

A kreativitás nemcsak valamiféle kivételes affinitás, hanem a mindennapi életünkben felmerülő apró kérdések különböző megoldási módjainak megtalálásában is segít. Az, hogy hogyan használjuk fel a hűtőben lévő maradékot, vagy hogyan stylingoljunk egy régi pulóvert, hogy az ismét divatos legyen. Ezeket az alkotószellemű feladatokat hívja a tudomány „little c” kreativitásnak. A pszichológiában és az idegtudományban jártas kutatók elkezdték azonosítani a gondolkodási folyamatokat és a kreativitás által érintett agyterületeket. A legutóbbi bizonyítékok azt sugallják, hogy a kreativitás  összetett kapcsolatot teremt a spontán és a kontrollált gondolkodás között – tehát a leleményesség az a képesség, hogy spontán ötleteket fogalmazunk meg, majd értékeljük őket, hogy valóban működőképesek-e.

Elhanyagolhatatlan azonban a kérdés: mi teszi az egyes embereket kreatívabbá társaiknál? Nos, egy új kutatás éppen erre a kérdésre igyekszik választ adni azzal, hogy három agyi hálózat kapcsolatait vizsgálja. A tanulmányban 163 résztvevővel végeztették el a divergens gondolkodás klasszikus tesztjét, amelyben arra kérik az embereket, hogy gondolkodjanak új és tőlük szokatlan formában. A feladatok befejeztével MRI-vizsgálatokat végeztek, mérve a véráramlást az agy egyes részei között.

A kérdések arra irányultak, hogy mennyire képesek az emberek elvonatkoztatni a dolgok általános használatától. A résztvevőknek különböző tárgyakat mutattak be egy képernyőn –például egy rágógumi csomagolását vagy egy zoknit –, és megkérték őket, hogy kreatív módon használják fel azokat. Néhány ötlet egyedibbnek bizonyult, mint a többi. A zokni esetében egy résztvevő azt mondta: arra használná, hogy melegítse a lábát, míg egy másik szerint akár vízszűrő rendszerként is alkalmazható. Fontos megjegyezni, hogy azok a személyek, akik jobban teljesítették ezt a feladatot, általában kreatívabb hobbival és jobb teljesítményekkel rendelkeztek, és ez összhangban van a korábbi tanulmányaikkal is.

A kreatív feladatok befejezte után megmérték a résztvevők agyi régiói közötti funkcionális kapcsolatokat.

A kutatók megállapították, hogy az agyi régiók közti „nagy kreatív” hálózat alapvetően három speciális rendszerhez kapcsolódik: az alapértelmezett, a kiugró és a végrehajtó hálózatokhoz. Az  alapértelmezett hálózat  az agyterületek egy csoportja, ezek akkor aktiválódnak, amikor az emberek spontán gondolkodnak, például álmodoznak. Ez a hálózat kulcsfontosságú szerepet játszhat az ötletgenerálásban, a brainstormingban. A végrehajtó hálózat  olyan régiók halmaza, amelyek akkor aktiválódnak, amikor az embereknek gondolkodási folyamataikat kell irányítaniuk. Ez a hálózat elengedhetetlen az értékelésben, annak meghatározásában, hogy az ötletek valóban működnek-e, és módosítják-e azokat a kreatív célnak megfelelően. A kiugró hálózat pedig  olyan régiók halmaza, amelyek kapcsolási mechanizmusként működnek az alapértelmezett és a végrehajtó hálózatok között. Ez a hálózat kulcsszerepet játszhat az ötletgenerálás és az ötletértékelés között.

E három hálózat érdekes tulajdonsága, hogy általában nem egyszerre aktiválódnak. Például, ha a végrehajtó hálózat aktiválva van,  az alapértelmezett hálózat általában kikapcsolódik. Az eredmények azt sugallják, hogy a kreatív emberek jobban képesek olyan agyi hálózatokat összekötni, amelyek általában külön működnek.

 

Ez a cikk is érdekelhet

Pártok a neten:
a Jobbik és a DK vívja
az aktivitásversenyt

Január-februárban ismét a Jobbik posztjai értek el a legtöbb választóhoz a Facebookon, de …