• Januárban a teniszezőké volt a főszerep
  • A diáktüntetés a legkurrensebb közéleti tartalom
  • Megvizsgáltuk, mi hasított a neten az elmúlt hónapban
Ynsight-kutatás a Ténygyár számára
5 percnyi olvasnivaló

Kattintások, ajánlások, barátaink, ismerőseink like-jai között éljük mindennapjainkat. Hírfogyasztásunk jelentős hányadát immáron nem pusztán egyéni ízlésünk vagy preferált oldalaink, hanem online ismerőseink olvasása is formálja: megnézzük, mire kattintott a szomszéd, a középiskolai osztálytárs, vagy épp egy munkatársunk.

Olvasási szokásokkal foglalkozó elemzések sokasága alapján tudjuk, hogy a neten tájékozódók többsége leginkább saját nézeteit visszaigazoló forrásokat fogyaszt. Ilyen viszonyok között minden hírszolgáltató számára elemi kérdés, hogy minél nagyobb és sokfélébb közönséget érjen el. A cikkek címei, témái, elhelyezése, a választott képek a tartalom alátámasztásán túl immáron a gondolatok reklámjaiként is funkcionálnak: a neten az érdekes hoz figyelmet, a szokásos vagy hiteltelen már érdektelen.

Ezért különösen érdekes, hogy a legnagyobb magyar híroldalak mekkora figyelmet és tevékenységet képesek kiváltani belőlünk, olvasókból. Vizsgálatunkban a 24.hu, a 444, a HVG, az Index, az NLCafé, az Origo és a Portfolio Facebook-oldalain 2018. január 1. és január 31. között zajló tevékenységet tekintettük át.

A vizsgált felületeken januárban összesen 1 193 209 interakcióra került sor megosztások, kedvelések (like-ok) és kommentek formájában. A visszajelzések háziversenyét az Index nyerte összesen 260 368 interakcióval. Az élmezőny (Index, 444, HVG) nagyjából 250 ezer körüli interakciót ért el, ezek belső megoszlása azonban részben eltérő. Míg a legtöbb komment (65 600) és kedvelés (168 325) az Index bejegyzései alatt keletkezett, addig a legtöbb megosztást (41 844) a 24.hu produkálta.

 

A fent jelzett körülbelül 1,2 millió interakciót összesen 13 141 poszt produkálta a vizsgált hét FB-oldalon, így posztonként átlagosan 91 interakció keletkezett. A 20 legtöbb interakciót érő írás összesen az időszak aktivitásainak 5 százalékát tette ki, ami körülbelül 60 ezer eseményt jelent. A 20 legtöbb interakciót kiváltó írás közül két téma is többször szerepelt: az egyik a tenisz, vagyis Babos Tímea és Fucsovics győzelme, a másik pedig a januári diáktüntetések. Az Index által publikált „Babos Tímea Grand Slam-bajnok párosban, történelmet írt az AusOpenen” érte el a legtöbb interakciót, összesen 5 652-t. Ezenkívül még négy tenisszel foglalkozó poszt került be a top20-ba.

 

Természetesen egy Facebook-oldal adott időszakának összes interakcióját nem a tartalmak minősége, hanem az adott oldal követőinek száma is befolyásolja. Annak érdekében, hogy ezt a hatást kiküszöböljük, összevetettük a vizsgált időszakban keletkező összes interakció számát az egyes oldalak like-jainak számával. Az alábbi mutató így kifejezi, hogy az egyes website-ok (szerkesztőségek) milyen hatékonysággal aknázzák ki meglévő követőik számát.

 

Mint látjuk, miközben az egyes oldalakon meglévő kedvelők száma fontos tényező, nem az egyetlen. Az interakciók számának növelése tartalmi szempontokból igazán fontos: egy hír első megírója, a legtöbb interakciót – lájkolást, megosztást vagy kommentelést – kiváltó fogalmazás láthatóan jelentős különbségeket képes eredményezni a havi interakcióban függetlenül az oldal méreteitől.

Módszertan
A vizsgálat során hét magyar website hivatalos Facebook-oldalát elemeztük. A vizsgálat időszaka 2018. január 1-31. volt, figyelembe vettük az időszakban keletkezett összes posztot a hét oldalon, valamint a posztokra érkezett összes megosztást, kedvelést (like-ot) és kommentet. A Facebook-oldalak kedvelésszámát 2018. január 31-én rögzítettük. A vizsgálat során kizárólag a Facebookon, publikusan elérhető adatokat vettük figyelembe.

Ez a cikk is érdekelhet

Muszlimot ötből egy,
zsidót kettőből egy
magyar fogadna a családjába

Nagyon erős a magyarok ellenérzése a muszlimokkal szemben, de a csehek még nálunk is rossz…