• Több ezer gyereket kértek meg, hogy rajzolják le az álommunkájukat
  • Vágyaik és a munkaerőpiaci kereslet között jelentős eltérés van
  • Azt, hogy mik akarnak lenni, leginkább a szüleik és a média befolyásolja
Ténygyár-tartalom
2 percnyi olvasnivaló

Eddig viszonylag kevés kutatás készült általános iskolások körében a nemi sztereotípiákról. Két évvel ezelőtt a World Economic Forum alapítványa, az Education and Employers egy kisfilmet készített Redraw the Balance néven, ebben nyolcéveseket kértek meg arra, hogy rajzoljanak le egy sebészt, egy tűzoltót és egy pilótát. Hatvanegyen rajzoltak férfiakat, öten nőket.

Nemrégiben a World Economic Forum Draw the Future (Rajzold le a jövőt!) nevű, átfogóbb kutatásában 7-11 éves kisiskolásokat kérdeztek meg arról, hogy mik szeretnének lenni, ha felnőnek. A gyerekeknek le kellett rajzolniuk az álommunkájukat, valamint meg kellett indokolniuk, hogy miért azt a foglalkozást választották: ismernek-e valakit, akinek az a munkája, és ha nem, honnan hallottak róla?

20 országból több mint 20 000 gyerekrajz érkezett be a kutatókhoz, akik a következő eredményekre jutottak:
• A gyerekek már fiatal koruktól alkalmazzák a nemi sztereotípiákat minden országban.
• Az, hogy mivel akarnak foglalkozni később, már hétéves korukban kialakul, és ez az elképzelés viszonylag keveset változik 18 éves korukig.
• A gyerekek vágyai nem illeszkednek a munkaerőpiaci kereslethez.
• Az iskolában kevesebb, mint 1%-uk találkozott az álommunkájuk egyik odalátogató képviselőjével.

Annak, hogy jelentős az eltérés a között, hogy a gyerekek mit akarnak dolgozni, és a között, hogy milyen munkaerőre van szükség, aggasztó következményei lehetnek a munkaerőpiacra nézve. Hasonló eredményre jutott a Nothing in Common felmérése, amelyben 11 000 tinédzser terveit vetették össze az Egyesült Királyság 10 évre előrevetített munkaerőpiaci keresletével. Azt találták, hogy a fiatalok jövőre vonatkozó tervei és a munkaerőpiaci igény teljesen eltér egymástól.

A jobb munkaerőpiaci tájékozódást elősegíthetné, ha a gyerekek minél több állás képviselőjével találkoznának az iskolában, jelenleg ugyanis a szüleiktől, a barátaik szüleitől, a tévéből és a médiából szerzik ez irányú információikat. A szociális helyzetük és a környezetük befolyásolja, milyen munkákkal találkoznak, így nem tudnak teljes képet alkotni arról, hogy milyen lehetőségeik vannak.

Ez a cikk is érdekelhet

Pártok a neten:
a Jobbik és a DK vívja
az aktivitásversenyt

Január-februárban ismét a Jobbik posztjai értek el a legtöbb választóhoz a Facebookon, de …