• A kilencvenes évek popzenei forradalmát Svédországból irányították
  • Itt születtek a világ legnagyobb popdalai, a Backstreet Boystól Britney Spears számain át egészen az olyan mai világsztárok slágereiig, mint Katy Perry vagy Taylor Swift
  • De mi a svédek titka? A világ legsikeresebb producerei szerint nem más, mint a közoktatás
Ténygyár-tartalom
5 percnyi olvasnivaló


A hetvenes években az ABBA, a kilencvenes években az Ace of Base meg a Robyn and the Cardigans, most Tove Lo és Zara Larsson – az alig tízmillió fős Svédországban tonnaszámra születnek a popzenei világsztárok és topslágerek. De Svédországból indult az a popzenei hullám is, amely a Backstreet Boyst, Britney Spearst vagy az ’N Syncet a világhírnév felé repítette. A Globe and Mail annak igyekezett utánajárni, mi lehet ennek hátterében.

Az egyik ok minden bizonnyal a Charion stúdió – egy Stockholmtól nyugatra fekvő szigeten található zenei központ, amely egy játszótér, egy autópálya-alagút és két keskeny házsor között helyezkedik el, és ami megváltoztatta a popzene történetét. A stúdió központi figurája a tragikusan korán, 35 évesen gyomorrákban elhunyt Denniz PoP producer, aki például az Ace of Base kilencvenes évekbeli világsikeréért felelt. PoP igazi újítása abban rejlett, hogy áthidalta a klubok és a rádiók világa közötti szakadékot – és olyan zenét csinált, ami egyszerre táncolható és nagyon nehezen elfelejthető. Így született meg a „rádió pop.” A svéd remixkirály az Ace of Base sikere után leigazolt egy rakás dalszerzőt, függetlenül attól, hogy milyen szcénában mozogtak korábban: volt köztük például ex-metálénekes is, Max Martin. Ők pedig olyan világslágerek szerzői lettek, mint a Tearin’ Up My Heart (’N Sync), a Quit Playing Games With My Heart (Backstreet Boys) vagy a Baby One More Time (Britney Spears).

A lakosságszámhoz viszonyítva Svédország ma Kanada mellett a legnagyobb zeneexportőr a világon. Sokan igyekeztek az elmúlt években utánajárni annak, hogy mi lehet a svédek zenei sikerének az oka – a 21. században az például nyilvánvalóan segít az északi nemzetnek, hogy a Spotify Svédországból indult. Azonban a svédek az online zene terjedése előtt is meghatározó szerepet töltöttek be a zeneiparban, ennek pedig kell, hogy legyen valamiféle magyarázata. Az biztos, hogy a svédek újdonságokra nyitott kultúrája, az ABBA-hoz és Martinhoz hasonló példaképek, illetve az angol nyelv használatának elterjedtsége segíthetett ebben.

Vannak persze meglehetősen tudománytalan megfejtések is – például az, hogy ha egy országban az év felében sötétség van, akkor az emberek rákényszerülnek arra, hogy bent, „a szobában” is kreatívak legyenek. Ez azonban nem magyarázza, hogy a skandináv országok között miért épp a svédek emelkedtek ki ennyire szignifikánsan. A Charion stúdió meghatározó alakjai pedig szintén „jöttek valahonnan.” Például az iskolából.

Svédországban ugyanis mindennél komolyabban veszik az iskolai zeneoktatást. Max Martin, az egykori metálénekes, később a Backstreet Boys, ’N Sync, Britney Spears, Katy Perry, Taylor Swift vagy Usher világslágereinek szerzője például egyszer azt nyilatkozta, mindent az iskolai zeneoktatásnak köszönhet. Egy svéd diák legalább 230 órán át tanul zenét az iskolában, és több száz fakultatív zeneóra közül válogathat, tanulhat például zeneelméletet, de rengeteg közös játékra is van lehetőség. Akinek nincs lehetősége drága hangszereket, például szaxofont venni, az szinte ingyen bérelhet az állami iskolától, ez pedig rendkívül sokak számára motiváló. Ennek köszönhetően egy svéd gyerek számára olyan természetes, hogy megtanul legalább egy hangszeren játszani, mint az, hogy megtanul biciklizni vagy úszni.

Mi tehát a svédek példátlan zenei sikerének titka? Az, hogy a zenetanulás nem a gazdagok, nagyon elkötelezettek vagy tehetségesek kiváltsága, hanem mindenkié. Nyilvánvaló, hogy nem mindenkiből lesz sikeres pop- vagy rockzenész, de a nagy merítésből sokkal több igazán tehetséges és ügyes énekes, dalszerző és zenész kerül ki. A legsikeresebbek persze egyre gyakrabban látogatnak az Egyesült Államokba, a tízmilliós piacot ugyanis könnyű kinőni, az USA-ban pedig sokkal több a valódi lehetőség. De a zenészek és producerek egybehangzóan állítják, hogy rendkívül sokat köszönhetnek a közoktatásnak.

Ez a cikk is érdekelhet

Mit kell tanulni ahhoz,
hogy a világot irányítsd?

Jogász, közgazdász, katona vagy bölcsész – a világ vezetői igen különböző végzettséggel re…