• Január-februárban ismét a Jobbik posztjai értek el a legtöbb választóhoz a Facebookon, de kiemelkedően szerepelt a Fidesz, a DK és a Magyar Kétfarkú Kutya Párt is
  • Az ellenzéki pártok közül az LMP és a Liberálisok szerepelnek a leggyengébben a közösségimédia-elérés tekintetében
  • A pártok nagyjából azonos arányban osztanak meg pozitív és negatív tartalmakat
Ynsight-kutatás a Ténygyár számára
10 percnyi olvasnivaló


A Ténygyár és az Ynsight legfrissebb kutatásában ismét megvizsgálta, hogyan teljesítenek a különböző politikai pártok a Facebookon és az online világban. Az egy hónapot felölelő kutatás során elemeztük a pártok hivatalos Facebook-oldalán, valamint az organikus online felületeken megjelenő tartalmakat. A vizsgálat időszaka 2018. január 15. – 2018. február 14. volt, a kutatás során figyelembe vettük az ezalatt keletkezett összes posztot a tíz párt saját oldalán, a posztokra érkezett összes megosztást, kedvelést (like-ot) és kommentet, valamint az összes publikus online diskurzust.

A legaktívabb Facebookozó magasan a DK: a párt naponta átlagosan 8-9 bejegyzést publikál. Bár a vizsgált időszakban a DK posztjaira több mint 50 ezer megosztás érkezett, a legtöbb megosztást azonban továbbra is a Jobbik éri el. A párt 60 ezernél több megosztást produkált a Facebookon. A kedvelések (like-ok) között ennél sokkal nagyobb a szórás, ami nem csak attól függ, hogy mennyire érdekes vagy izgalmas tartalmakat osztottak meg a pártok a Facebookon,  hanem a hirdetésre elköltött összegek is. A listát egyértelműen a Jobbik vezeti több mint 122 ezer lájkkal, a Fidesz ezzel szemben csak kicsivel több mint 96 ezer lájkot kapott január 15. és február 14. között. Harmadik helyen a Magyar Kétfarkú Kutya Párt (MKKP) áll, amely érdemi pénzköltés nélkül kapott majdnem 87 ezer lájkot az elmúlt hónap során. A baloldali pártok közül a DK is majdnem 80 ezer lájkot söpört be, a Párbeszédnek ismét sikerült 30 ezer felé jutnia, az MSZP pedig a december-januári 22 ezer lájk helyett a most vizsgált időszakban már több mint 43 ezer lájkot kapott. Ezek a pártok tehát továbbra is komoly lájk-számot tudhatnak magukénak, külön-külön azonban – a DK-n kívül – még mindig nem veszik fel a versenyt az MKKP-val és a jobboldali pártokkal. Egy hónap alatt a DK-nak sikerült a leginkább növelni a Facebookon a követők számát valamint azok aktivitását.

A legtöbb követője továbbra is a Jobbiknak van (460 ezer – 8 ezerrel kevesebb az előző időszakhoz képest). Kevesebb mint feleennyivel rendelkezik a Fidesz (220 ezer – az előző hónapnál 7 ezerrel kevesebb) és az Együtt (200 ezer – 11 ezerrel kevesebb, mint az előző vizsgált időszakban), de a követők számát tekintve a 257 ezres táborral rendelkező, talán legkevésbé megosztó MKKP sem közelíti meg jobban a Jobbikot. Az MSZP pedig már csak 196 ezer követővel rendelkezik a korábbi 204 ezer helyett. A százezresek táborába továbbra is csak a Párbeszéd (117 ezer követő) fért még be, a többiek 90 és 70 ezer közötti számokat produkáltak.

A pártok között még meglepően kicsi az eltérés abban a tekintetben, hogy pozitív, semleges vagy negatív tartalmakat osztanak meg. A negatív tartalmú, tehát az ellenfelet szidalmazó posztok aránya szinte minden párt esetében legalább a bejegyzések egyötöde volt. A legnegatívabbak a Liberálisok és az LMP voltak a vizsgált időszakban (34,9 és 34,2%), a legkevesebbet pedig az MSZP gyűlölködött (19,2%). Az MSZP ugyanakkor pozitív tartalmakat sem vitte túlzásba (15%) – ezt azonban továbbra is kompenzálja az MSZP miniszterelnök-jelöltjének pártja, a Párbeszéd, akik 19,5 százalékban pozitív üzenetekkel kampányoltak a Facebookon. A hangulatversenyt ezúttal a Kétfarkú Kutya Párt nyeri, 24,6 százaléknyi pozitív megjelenéssel. Hasonlóan csak a Momentum volt pozitív (23,9%), az összes többi párt a posztjainak kevesebb mint ötödében fogalmazott meg pozitív üzenetet. A különbségek összességében nem jelentősek.

A legaktívabb követők a Demokratikus Koalíció táborában találhatók (az oldal követői több mint 149%-os aktivitást mutatnak). Nagyon aktívak a Fidesz követők is (csaknem 70%-uk mutat aktivitást), a Jobbik (közel 45%), a Párbeszéd (41%), a Momentum (kis híján 41%) és az MKKP (39%) követői is. A legkevésbé az Együtt (14%) és az LMP (19%) követői aktívak a párt Facebook-oldalán. Ha azonban azt vizsgáljuk, hogy a posztok mennyire képesek felhasználó reakció kiváltására, akkor a Fidesz továbbra is verhetetlen: egy Fidesz-poszthoz ugyanis átlagosan csaknem 1400 reakció érkezik. Ezt csupán a Jobbik képes megközelíteni hajszál híján 1300 reakcióval, de a Kutyapárt (641) és a DK (527) is versenyképes.

Az organikus megjelenések, azaz nem a pártok, hanem a felhasználók által generált említések elemzése is érdekes. Ez mutathatja, mekkora az érdeklődés egy-egy párt vagy politikája iránt, a tartalomelemzéssel pedig azt láthatjuk, hogy mennyire pozitív vagy negatív egy-egy ilyen említés hangulata. Talán nem meglepő, hogy magasan a legtöbb említését a Fidesz kapta: Orbán Viktor pártjának nevét mintegy több mint kilencvenezerszer említették a Facebook felhasználói – 14 százalékuk pozitív, 42,3 százalékuk semleges, és 43,7 százalékuk negatív kontextusban. A 10 százalék feletti pozitív említési arányt a Liberálisokon és a Párbeszéden kívül az összes párt megugrotta. A negatív említések aránya pedig minden párt esetében 37 és 45 százalék között volt – a legkevesebb negatív említést a Kétfarkú Kutyák kapták (30,5%).

A spontán említések számában kiugróan magas számot ért el a Fidesz (93 440), a második a Jobbik (28 325), harmadik az MSZP (25 499), negyedik pedig az LMP (14 728) lett. Az LMP-t szorosan követi a DK (14 646), a DK-t pedig jókora lemaradásban az Együtt (4205). A többi párt organikus megjelenése pedig 1500 és 2500 között alakult.

Módszertan:

A vizsgálat során tíz magyar párt online médiamegjelenését vizsgáltuk. Elemeztük a pártok hivatalos Facebook-oldalán, valamint az organikus online felületeken megjelenő tartalmakat. A vizsgálat időszaka 2018.01.15.-2018.02.14. volt, figyelembe vettük az időszakban keletkezett összes posztot a tíz saját oldalon, a posztokra érkezett összes megosztást, kedvelést (like-ot) és kommentet, valamint az összes publikus online beszélgetést. A hivatalos oldalak követőinek számát 2018.02.14-én rögzítettük.

 

Ez a cikk is érdekelhet

A magyarok fele
töröltetné az internetről
saját személyes adatait

A magyarok 90 százaléka szerint nincsenek teljes biztonságban a személyes adatai A megkérd…