• Februárban a rövidpályás gyorskorcsolya-váltó olimpiai aranyával foglalkoztunk a legtöbbet
  • Hasonlóan kiemelt figyelmet kapott Márki-Zay Péter független jelölt hódmezővárási győzelme
  • Megnéztük, mi pörgött a Facebookon az elmúlt hónapban
Ynsight-kutatás a Ténygyár számára
6 percnyi olvasnivaló


Kattintások, ajánlások, barátaink, ismerőseink like-jai között éljük mindennapjainkat. Hírfogyasztásunk jelentős hányadát immáron nem pusztán egyéni ízlésünk vagy preferált oldalaink, hanem online ismerőseink olvasása is formálja: megnézzük, mire kattintott a szomszéd, a középiskolai osztálytárs, vagy épp egy munkatársunk.

Olvasási szokásokkal foglalkozó elemzések sokasága alapján tudjuk, hogy a neten tájékozódók többsége leginkább saját nézeteit visszaigazoló forrásokat fogyaszt. Ilyen viszonyok között minden hírszolgáltató számára elemi kérdés, hogy minél nagyobb és sokfélébb közönséget érjen el. A cikkek címei, témái, elhelyezése, a választott képek a tartalom alátámasztásán túl immáron a gondolatok reklámjaiként is funkcionálnak: a neten az érdekes hoz figyelmet, a szokásos vagy hiteltelen már érdektelen.

Ezért különösen érdekes, hogy a legnagyobb magyar híroldalak mekkora figyelmet és tevékenységet képesek kiváltani belőlünk, olvasókból. Vizsgálatunkban a 24.hu, a 444, a HVG, az Index, az NLCafé, az Origo és a Portfolio Facebook-oldalain 2018. február 1. és február 28. között zajló tevékenységet tekintettük át.

A vizsgált felületeken januárban összesen 1 171 955 interakcióra került sor megosztások, kedvelések (like-ok) és kommentek formájában. A visszajelzések háziversenyét a 444.hu nyerte összesen 282 418 interakcióval. Az élmezőny (444, Index, HVG) nagyjából 250 ezer körüli interakciót ért el, ezek belső megoszlása azonban részben eltérő. Míg a legtöbb kedvelés (184 600) és megosztás (44 313) az Index bejegyzései alatt keletkezett, addig a legtöbb komment (58 934) az Index posztjaira érkezett.

A fent jelzett több mint 1 millió interakciót összesen 12 725 poszt generálta a vizsgált hét FB-oldalon, így posztonként átlagosan 92 interakció keletkezett. A 20 legtöbb interakciót érő írás összesen az időszak aktivitásainak majdnem 6 százalékát tette ki, ami körülbelül 68 ezer eseményt jelent. A 20 legtöbb interakciót kiváltó írás közül két téma is többször szerepelt: az egyik a magyar rövidpályás gyoskorcsolya-váltó olimpiai aranyérme, a másik pedig Márki-Zay Péter ellenzéki jelölt győzelme a Fidesz egyik fellegvárának számító Hódmezővásárhelyen rendezett időközi polgármester-választáson. A 444 által publikált „Aranyérmes a férfi váltó az olimpián” érte el a legtöbb interakciót, összesen 7 093-t. Ezenkívül még négy olimpiai arannyal foglalkozó poszt került be a top20-ba, de szintén öt olyan cikk került a legolvasottabb 20 cikk közé, amelyek a hódmezővásárhelyi eredményről szóltak.

Két poszt emelkedik ki a mezőnyből: míg a 444 az olimpiai győzelmet tudta 7000 interakció fölé tornászni, addig az Index a Márki-Zay-sztorit – ezek a posztok az elmúlt hónapok legbevonóbb híreihez képest is nagyon sikeresek voltak: 22%-kal több interakciót váltottak ki, mint a januári vagy a decemberi legtöbb interakciót kiváltó posztok (január: Babos Tímea Grand Slam győztes párosban; december: Plitvicei tavak befagyása). A fokozódó kampány és a közelgő választások miatt a politikai tartalmak bekerültek a legnépszerbb cikkek közé – pl. a fiatal sztár, Dorina tanácsa a roma szavazópolgárok számára, valamint az egyes politikai formációk választási esélyeinek latolgatása.

Természetesen egy Facebook-oldal adott időszakának összes interakcióját nem a tartalmak minősége, hanem az adott oldal követőinek száma is befolyásolja. Annak érdekében, hogy ezt a hatást kiküszöböljük, összevetettük a vizsgált időszakban keletkező összes interakció számát az egyes oldalak like-jainak számával. Az alábbi mutató így kifejezi, hogy az egyes website-ok (szerkesztőségek) milyen hatékonysággal aknázzák ki meglévő követőik számát.

Mint látjuk, miközben az egyes oldalakon meglévő kedvelők száma fontos tényező, nem az egyetlen. Az interakciók számának növelése tartalmi szempontokból igazán fontos: egy hír első megírója, a legtöbb interakciót – lájkolást, megosztást vagy kommentelést – kiváltó fogalmazás láthatóan jelentős különbségeket képes eredményezni a havi interakcióban függetlenül az oldal méreteitől.

Az oldalak közötti sorrend stabilnak mondható, ami a követőik aktivitását illeti – nem csak az egymáshoz viszonyított sorrend, de az egyes oldalak teljesítménye sem mutat nagyságrendi változásokat hónapról hónapra. Kivétel ez alól a 444, amely az elmúlt három hónapban folyamatosan fokozta hatékonyságát: a decemberi szinthez képest 8%-kal nőtt az egy követőre eső átlagaktivitás, februárban pedig 100% fölött teljesített az oldal, ami azt jelenti, hogy (átlagot számítva) az oldal minden követője legalább 1-szer reagált az oldal által közzétett valamely tartalomra. Láthatóan a 444 olvasótábora a leghűségesebb a médium posztjaihoz, mind a hírek tartalma, mind a stílusa nagy aktivitást vált ki a követőkből, még úgy is, hogy kevesebb hírt posztolnak falukon mint más médiumok.

Az Origo februárban napi átlag 106 bejegyzést tett közzé a Facebookon. Ezt követi a HVG napi 86 poszttal és a 24.hu napi átlag 83-mal. Az Origo kétszer annyit posztol, mint az Index, és közel két és félszer annyit, mint a 444, ugyanakkor ez a kiváltott követői aktivitásban februárban sem hozott előnyt a médium számára. Az Origónak 2018. februárjában 108 olyan bejegyzése volt a Facebookon, amelyeke egyáltalán nem érkezett felhasználói reakció; illetve 196 olyan, amelyre csak egyetlen reació (lájk, komment vagy megosztás) érkezett.

Módszertan

A vizsgálat során hét magyar website hivatalos Facebook-oldalát elemeztük. A vizsgálat időszaka 2018. február 1-28. volt, figyelembe vettük az időszakban keletkezett összes posztot a hét oldalon, valamint a posztokra érkezett összes megosztást, kedvelést (like-ot) és kommentet. A Facebook-oldalak kedvelésszámát 2018. február 28-án rögzítettük. A vizsgálat során kizárólag a Facebookon, publikusan elérhető adatokat vettük figyelembe.

 

Ez a cikk is érdekelhet

A hazugságoktól hitelesebbnek tűnnek a politikusok

A 2016-os elnökválasztás sem az őszinteség jegyében telt A Trump-pártiak többnyire nem vet…