• Általában céljaink felé félúton veszítjük el a motivációt
  • Hajlamosak vagyunk pont ekkor kerülni a többiek eredményeiről szóló információkat
  • Pedig pont ez segíthet az ösztönzés visszanyerésében
Ténygyár-tartalom
3 percnyi olvasnivaló

Manapság nap mint nap kijön egy új app, amelynek segítségével követni tudjuk a céljaink teljesítését, legyen szó lefutott kilométerekről (például Endomondo) vagy akár dolgozatoknál napi szókvótákról (például Writometer).

A tudósok azonban régóta tisztában vannak vele, hogy az emberek egy új hobbi vagy kísérlet közepén már kevesebb motivációval rendelkeznek, mivel az újdonság varázsa alaposan megkopott, a véghajrá pedig még messze van.

A Stanford Graduate School of Business (Stanfordi Üzleti Doktori Iskola) egyik professzora, Szu-chi Huang publikálta egy kutatásuk eredményeit a közelmúltban arról, hogy ebben az időszakban az emberek hajlamosabbak elkerülni az információkat azokról az emberekről, akik hasonló célokat választottak, mivel nem akarnak gyengének tűnni mások szemében. Huangék eredményei azonban azt támasztják alá, hogy a közösségi média felületein ilyen tartalommal találkozó emberek motivációja megemelkedik, tehát ebben az időszakban fontos lenne mások haladását követnünk.

A kutatás több kísérletből állt. Az egyikben a résztvevők 10 kört játszottak egy Wii-bowling nevű játékban, ahol a cél a 120 pont elérése volt. Kamerák követték a fejük mozgását, és azt találták, a játékosok kerülték, hogy rápillantsanak mások pontjaira, leginkább akkor, amikor a meccs közepén jártak. Egy másik kísérletben, ahol kockáztak, rá voltak kényszerítve arra, hogy lássák a többiek pontjait, mivel az feltűnt a képernyő közepén, ekkor a motivációjuk megnövekedett, és nagyobb eséllyel érték el a céljaikat. És nem függött attól, hogy mások magasabb vagy alacsonyabb pontokkal rendelkeztek. Az előbbi bátorította, míg az utóbbi arra sarkallta őket, hogy továbbra is ők vezessenek.

Az értékek számba vétele is segíthet a középső szakasz átvészelésében. Huangék még azt találták edzésben részt vevő embereknél, ha ebben az időszakban leírták, milyen okok miatt (például család vagy tudásszomj) fontos nekik az adott cél, akkor nagyobb eséllyel vették figyelembe mások haladását, és rendre magasabb motivációról számoltak be, illetve hétről hétre teljesítették a célt, a 100 ezer lépést.

 

Ez a cikk is érdekelhet

Amerikában bízik,
Trumpban nem
a magyarok többsége

• A magyarok többségének kedvező véleménye van az Egyesült Államokban • Tízből hét magyar …