• Az 1960-as, 1970-es években végzett kutatás során 5000 gyerekrajz közül csak 28 ábrázolt nőnemű tudóst, a többi mind férfi volt
  • Míg 1985-ben a gyermekek 22%-a ismerte a női tudósmodellt, addig 2016-ban ez már 34% körüli értékként definiálható
  • A gyermekek sztereotípiái reagálnak a környezetükben bekövetkezett változásokra
Ténygyár-tartalom
4 percnyi olvasnivaló


Amikor megkéred a gyermekeket, hogy rajzoljanak le egy tudóst, gyakran sztereotípiák alapján ábrázolják azt, hogy ki ő és mit csinál. Egy új kutatás azonban azt mutatja, hogy ezek a sztereotípiák idővel képesek megváltozni, legalábbis az Egyesült Államokban mindenképp. A Child Developement  március 20- án közzétett tanulmánya szerint az amerikai gyermekek egyre gyakrabban rajzolnak női tudósokat.

Az 1960-as és 1970-es években egy mérföldkőnek számító tanulmány arra kért közel 5000 általános iskolás gyermeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik a tudósokat. A műalkotások szinte kizárólag férfiakat ábrázoltak, gyakran laboratóriumi ruhában, laboratóriumi környezetben.  A közel 5000 rajz közül csak 28 nőnemű tudós született, akiket mind lányok alkottak meg. Egyetlen fiú sem ábrázolt női tudóst.

Ezek az eredmények megrázóak lehetnek, de felvetik azt a kérdést is, hogy hogyan változtak a gyermekek sztereotípiái az idő múlásával? A nők jelentős eredményeket értek el az iskolai végzettség és a foglalkoztatottság terén az 1960-as évek óta, különösen a tudományterületeken. Például az amerikai kémiai diplomák közül 19%-a volt a nők érdeme 1966-ban, szemben a 2015-ben mért 48 százalékkal. Tekintettel ezekre a kulturális változásokra, a kutatás azt akarta megtudni, hogy változnak-e a gyerekek képei például az olyan foglalkozásokról, mint a tudósoké. Az eredmények azt mutatták, hogy az amerikai gyermekek tekintetében jelentős a változás. Főként a lányok voltak azok, akik női tudósokat rajzoltak, de a fiúk között is megjelent ez a mintázat.

Az 1980-as évektől a gyermekek egyre gyakrabban ábrázoltak női tudósokat. Statisztikailag ez úgy jelenik meg, hogy míg 1985-ben a gyermekek 22%-a ismerte a női tudósmodellt, addig 2016-ban ez már 34% körüli értékként definiálható. Azonban a későbbi évtizedekben bekövetkezett változás kísérleti volt.

A tanulmány arra is rávilágít, hogy a gyermekek hogyan szerezték meg ezeket a sztereotípiákat. David Uttal fejlesztő pszichológus elmondta, hogy  néhány nemi sztereotípia már a 2. és 3. életévben jelentkezik . Mindazonáltal a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy az a sztereotípia, amely szerint a tudós biztosan férfi, némileg később jelentkezik, mivel a tudás is később alakul ki magáról a fogalomról. Összhangban ezzel az érveléssel, a gyerekek nagyjából azonos arányban rajzoltak férfi és női tudósokat 5-6 évesen, amikor az óvodát kezdték. Azonban a férfi tudósok rajzolásának tendenciája erőteljesen nőtt az általános iskolások és középiskolások tekintetében.

A tanároknak és a szülőknek ezért tudatában kell lenniük annak, hogy az általános iskola és a középiskola időszaka kritikus ilyen szempontból: a diákok ekkor alkotnak sztereotípiákat mindenféle témakörben. A gyermekeket olyan különböző tudósokkal is érdemes megismertetni, akik túlmutatnak a tipikus fehérköpenyes férfi tudósokon. Összességében pedig elmondható, hogy a gyermekek sztereotípiái reagálnak a környezetükben bekövetkezett változásokra.

Ez a cikk is érdekelhet

A Föld szeretné, ha vegetáriánusok lennénk

A Science-ben megjelent tanulmány megpróbál javaslatot tenni arra, hogyan lehet csökkenten…