• Egy amerikai kutatás a legnépszerűbb tudományos oldalakat vizsgálta
  • Az elsődlegesen Facebook-oldalaknál nagyobb a közönség aktivitása
  • A Twitteren néhány oldal aktívabb, mint Facebookon
Ténygyár-tartalom
4 percnyi olvasnivaló

A Pew Research Center kutatói nemrég hozták nyilvánosságra a tudománnyal kapcsolatos oldalak 2017-es Facebook-jelenlétét áttekintő elemzésüket. (A teljes kutatás szövege itt, a részletes táblázatokat tartalmazó melléklet itt található.)

Ebben a kutatásban 30, tudománnyal kapcsolatos oldalt vizsgáltak, mégpedig a legtöbb követővel rendelkezőket (például: National Geographic, Discovery Channel, NASA). Ezek az oldalak gyakran használható híreket posztoltak, átlagosan tízből csak három hír szólt új, tudományos felfedezésről. A több platformon jelen lévő és hivatalos szervezethez tartozó oldalak többmilliós követéseket tudhatnak magukénak, amely lassan épült fel, míg az elsődlegesen Facebook-oldalak, mint Neil deGrasse Tyson, Stephen Hawking és más kutatók profilja vagy a Science Alert és Health Digest oldalak rövid idő alatt nagy követőszámot értek el. Ezek népszerűsége megmutatja, hogy a kevés ember által üzemeltetett oldalak is képesek érvényesülni, vagyis ez is egy bizonyítéka annak, hogy átalakulóban van a média.

A több platformmal rendelkező oldalak 115%-os növekedést mutatnak a posztok terén, 2014 óta, az elsődlegesen facebookosoknál viszont több a követők reakciója (hozzászólások, lájkok, megosztások). A közönség főként a vizuális anyaggal párosult rövid ismertetésű tartalmak esetében aktívabb. Azonban a top 15 legnépszerűbb tartalomból négy olyan, amely nem kapcsolódik a tudományhoz. A legnépszerűbb poszt egy, a párizsi terrortámadás áldozatainak szóló támogatás kinyilvánítása volt.

Egy ugyanezen kutatóközpont által végzett kérdőíves kutatás adatai szerint Amerikában szinte mindenki találkozik tudománnyal kapcsolatos tartalommal a közösségi médiában, és harmaduk fontosnak tartja a platformot az ilyen területű hírek beszerzésében.

Azt is megállapították azonban, hogy ezek az oldalak más platformokat másképpen használtak. Ugyanennek a harminc alanynak a Twitter-oldalát is elemezték. Például Neil deGrasse Tysonnak több mint 11 millió követője van a Twitteren, míg a Facebookon négymillió, és körülbelül négyszer annyit posztolt az előbbi oldalon.

Ezek a tudománnyal kapcsolatos oldalak néhány téma köré szervezik a tartalmaikat, az egészség és a gyógyszerek világa a leggyakoribb, míg az állatokról szóló tartalmakat az Animal Planet, a BBC Earth és a NatGeo oldalain találjuk nagy számban, nem meglepően az asztrofizika és a csillagászat pedig a NASA és a kutatók oldalain hangsúlyos. Az érzékeny témák, mint például a genetikailag módosított növények, ritkán fordulnak elő. A megosztott tartalom az oldalak többségében saját tartalom vagy forrás. A leggyakoribb típusú tartalmak a tudományos felfedezések, a használható hírek és a promóciók.

Ebből az látszik, hogy a tudománnyal kapcsolatos oldalak kerülik a vitát generálható témákat és tartalmakat, illetve a használható/szórakoztató tudást részesítik előnyben. Érdekes lenne megfigyelni, hogy Magyarországon milyen a helyzet.

 

Ez a cikk is érdekelhet

Mit kell tanulni ahhoz,
hogy a világot irányítsd?

Jogász, közgazdász, katona vagy bölcsész – a világ vezetői igen különböző végzettséggel re…