• Az alvás és a testmozgás is elengedhetetlen az egészség megőrzése érdekében, nagy baj, ha dönteni kell a kettő között
  • 30 perc pihenésnél többet ér ugyanennyi mozgás, feltéve, hogy nem szenvedünk alváshiányban
  • A túledzésnek és a túl sok alvásnak is megvannak a maga veszélyei
Ténygyár-tartalom
5 percnyi olvasnivaló

Kikelni a puha ágyból, és elindulni edzeni, vagy a másik oldalra fordulni, és aludni még egy órát – sokan szembesülnek ezzel a döntési helyzettel nap mint nap. Nem egyszerű, különösen, ha az előző napi vacsora a barátokkal kicsit hosszabbra nyúlt a kelleténél, és ha reggel kimarad az edzés, később már nem lesz idő pótolni. De vajon mit mondanak a szakértők, mivel teszünk jobbat a szervezetünknek: ha kihagyjuk az edzést, és inkább alszunk egy jót, vagy ha fáradtan is a mozgást választjuk?

Nem meglepő, hogy ebben a kérdésben a szakértők sem szívesen teszik le a garast egyik vagy másik megoldás mellett. A Harvard Orvosi Karának alvásmedicinával foglalkozó professzora, Dr. Charles Czeisler szerint ez önmagában egy szörnyű döntési helyzet, amit el kellene kerülni. „Az alvás és a testmozgás olyanok, mint az étel és a víz” – mondta a Time-nak a minnesotai Mayo Klinika orvosa, Dr. Edward Laskowski is. Az orvosok szerint a legjobb, ha mindennap egyéni igényeink szerint alszunk 7-9 órát, és úgy időzítjük az edzést, hogy ne forogjon veszélyben a munkánk vagy más kötelezettségeink miatt. Ez persze nem sikerülhet mindig, van, hogy nem jön össze az elég alvás, és lehetetlennek tűnik az edzés beillesztése a napirendbe. Vajon mit érdemes ilyenkor mérlegelni?

Ha az alvást választod

Előny: Legközelebb jobban megy majd az edzés. Egy 2013-as kutatás szerint azok, akik többet aludtak éjjelenként, több és intenzívebb testmozgást végeztek. Vagyis az elegendő, jó minőségű alvás jobb edzésteljesítményhez vezet.

Hátrány: Aki az alvást választja, lemond az edzés jótékony hatásairól. Egy másik 2013-as kutatás eredményei szerint 30 perc alvás feladása ugyanennyi idő könnyű testmozgás vagy keményebb edzés kedvéért kimutathatóan csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának esélyét.

Előny: Az alvás során a test és az izmok regenerálódnak, ez pedig kulcskérdés az egészség és a következő edzések szempontjából. Azoknak az esetében, akik szinte mindennap mozognak, fennáll a túledzés kockázata – ez pedig végül rosszabb teljesítményhez és betegségek kialakulásának kockázatához vezet.

Hátrány: A túl sok alvásnak bizonyos szempontból ugyanannyi kockázata van, mint a kevésnek. Aki rendszeresen többet alszik 8 óránál, szintén veszélyeknek teszi ki a szervezetét. Egy 2016-os kutatás megállapította: ugyanakkora a szívbetegségek kialakulásának kockázata azoknál, akik négy óránál kevesebbet alszanak éjszakánként, mint azoknál, akik több mint 8 órán át húzzák a lóbőrt.

Ha kialvatlanul edzel

Előny: Jobban alszol aznap este. A kutatások szerint már egy kis testmozgás is nagyban befolyásolja az alvás minőségét. Aki alvászavarban, például álmatlanságban vagy alvási apnoéban szenved – vagyis kórosan horkol –, még inkább profitálhat az edzésből, a szakértők nekik kifejezetten javasolják a rendszeres mozgást.

Hátrány: Éhesebb lehetsz. Egy 2011-es vizsgálat bebizonyította, hogy a kialvatlan emberek szervezetében jóval magasabb volt a gherlin nevű hormon szintje, amely az éhségért és a tápanyag elraktározásáért is felelős, emellett akadályozza a zsírégetést. Ráadásul 2016-ban azt is kimutatták: az alváshiány következtében megnő egy olyan kémiai anyag mennyisége is a szervezetben, amely az evés élvezetéért felelős. Ez pedig nagyon megnehezíti az önmegtartóztatást.

Előny: Teszel a mentális egészségedért, a lelki egyensúlyodért. Számtalan tudományos eredmény bizonyítja, hogy a mozgás csökkenti a depressziót és a szorongást, és javítja, feldobja az ember hangulatát.

Hátrány: Szenvedés lehet az edzés. Nemcsak az agyunknak van cirkadián ritmusa, amely a napszakok változása szerint szabályozza az élettani folyamatainkat, hanem az izmainknak is. Az izomsejtek is jobban, hatékonyabban működnek nappal, mint alvásidőben. Vagyis ha olyankor edzel, amikor a szervezet még aludna, az izmok nem fognak megfelelően működni.

A fentiekből következően mindkét döntésnek megvannak a maga kockázatai és pozitív hatásai, ezért a legjobb, ha mindenki az alapján dönt, hogy egyébként miben szenved nagyobb hiányt. Aki általában az alvást választja, néha jól teszi, ha akár a pihenés rovására kimegy futni, vagy elmegy edzeni munka előtt. Az alváshiányban szenvedőknek viszont megéri lenyomni a szundi gombot, és az ágyban maradni még egy órát. Hosszú távon viszont érdemes olyan napirendet kialakítani, amibe az elegendő, pihentető alvás éppúgy kompromisszumok nélkül belefér, mint a rendszeres testmozgás.

 

Ez a cikk is érdekelhet

A bullyingról – mint cselekvésről – röviden

Az agresszió az egész evolúciónak meghatározó eleme volt (és most is az) Az általános agre…