• Mindenki azért iszik, hogy kizökkenjen az aktuális lelkiállapotából
  • Bizonyos típusú ivók jóval veszélyeztetettebbek a többieknél
  • A fiatalok mindenhol a világon a társaság miatt fogyasztanak először alkoholt
Ténygyár-tartalom
5 percnyi olvasnivaló

Az alkoholfogyasztás több ezer éves emberi szokás, amelyhez rengeteg társadalmi és közösségi rituálé kötődik. Viszont mindez nem magyarázza meg, mi motiválja az egyéneket – pontosan miért isznak rendszeresen vagy alkalmanként, és miért néznek néha mélyebben a pohár fenekére. Pedig ennek megértése népegészségügyi kulcskérdés, csak ennek ismeretében lehet érvelni amellett, hogy a fiatalok kevésbé káros szokásokat alakítsanak ki az alkohollal kapcsolatban: kevesebbszer és kisebb mennyiséget igyanak.
Mindenki jó néhány okot képes felsorolni, ami miatt szívesen fogyaszt alkoholos italokat, ez pedig megnehezíti a tudósok dolgát, amikor szeretnék megérteni az iváshoz kötődő motivációkat. Az „alkoholfogyasztás motivációs modelljét” eredetileg az alkoholfüggőség kezelésére dolgozták ki pszichológusok. Ennek során feltárták azokat az okokat, amelyek miatt az emberek a pohárhoz nyúlnak – ezekben az a közös, hogy valójában mindenki azért iszik, mert valamilyen változásra vágyik az aktuális lelkiállapotában. Pontosabban: jobban szeretné érezni magát, és elnyomná a negatív gondolatokat.
A kutatók szerint az emberek alapvetően négy okból isznak alkoholos italokat: unaloműzésképpen, így akarnak megküzdeni az érzéseikkel, ünnepelni akarnak, vagy csak egyszerűen azért hogy megfeleljenek, beilleszkedjenek a társaságba. A legtöbb ember ugyanakkor nem illeszthető be egyetlen kategóriába, ezek a motivációk gyakran keverednek. Más tényezők, mint a személyiség, a genetika és a környezet, szintén alakítják az egyének viszonyát az alkoholfogyasztáshoz.

A társasági ivók

A kutatások szinte mindig arra keresik a választ, hogy a kamaszok és a fiatal felnőttek miért kezdenek el alkoholos italokat fogyasztani. Ezek tanulsága szerint a világ különböző részein, szinte minden kultúrában a társaság a legerősebb motiváció. A társasági ivók tulajdonképpen azért fogyasztanak alkoholt, hogy minél jobban szórakozzanak a barátaikkal, ismerőseikkel. Ez beleillik abba az antropológiai megközelítésbe, amely az alkoholfogyasztást egyfajta társadalmi időtöltésnek, hobbinak tartja. A társasági ivók általában mértékletes fogyasztók, nincsenek alkoholproblémáik.

A megfelelni vágyók

Vannak, akik kizárólag társasági eseményeken isznak, és szinte csak azért, hogy ne lógjanak ki a sorból. Ők valószínűleg maguktól nem is fogyasztanának alkoholt, gyakran csak azért szorongatják a boros- vagy pezsgőspoharat, hogy legyen mivel koccintani, és belesimuljanak a környezetükbe. Az elmúlt években több olyan nemzetközi program is indult (például Ausztráliából), amely az emberek alkoholfogyasztási kultúráján próbált javítani. Ezek igyekeztek felhívni a társadalom figyelmét arra, hogy rendkívül káros negatív visszajelzéseket adni és megjegyzéseket tenni azokra az emberekre, akik nem szeretnének inni, társaságban sem.

Unaloműzők

Azok a fiatalok, akik azért isznak, hogy feldobódjanak, színt vigyenek az unalmas hétköznapokba, sokkal veszélyeztetettebbek, mint a fenti kategóriák tagjai, náluk jóval nagyobb eséllyel alakulhat ki alkoholfüggőség. Az unaloműzők általában nyitott, könnyen barátkozó, impulzív, de agresszióra hajlamos, kockázatkereső személyiségek, jellemzően férfiak, akik keresik az alkalmat, hogy berúghassanak.
Az érzéseikkel küzdők
Szintén nagyobb eséllyel lesznek az alkohol rabjai azok, akik a szorongásaikat, negatív érzelmeiket próbálják oldani az ital segítségével. Sok esetben neurotikusak, alacsony az önértékelésük, depresszióval küzdenek, és nehéz velük kijönni. Az ilyen ivók jellemzően nők, és problémáikat hosszú távon csak súlyosbítja a rendszeres és nagy mennyiségű alkohol fogyasztása, miközben az eredeti okok sem oldódnak meg.

Mindez azért fontos, mert egyes ígéretes kutatások szerint az ivás motivációinak feltárása a fiatal alkoholfogyasztóknál segíthet időben megállítani a káros szokás elharapódzását. Az egyénre szabott tanácsadás, amely feltárja az okokat, a fiatal nők esetében kifejezetten hatékony, a férfiaknál viszont nehezebb eredményeket elérni. Ráadásul ezek a motivációk főleg a tinédzserek és a 20-as éveik elején járók esetében ilyen egyértelműek, a felnőttek pontos indokait már sokkal nehezebb feltárni. Az azonban biztos, hogy az alkohol semelyik korosztály problémáit nem oldja meg, azok egy átmulatott éjszaka után sem tűnnek el.

 

Ez a cikk is érdekelhet

Mi jelzi jobban előre, hogy mennyit fogsz keresni?

Gépi tanulás segítségével végzett jövedelembecslést egy kutatócsoport A jutalmazás önszabá…