• Hogy lehet mérni a sztárságot?
  • A bulvármegjelenések helyett az úgynevezett social impact-ot vizsgáltuk
  • A social listening kutatás megmutatja, kik voltak azok a celebek, akik leginkább megragadták a netezők figyelmét
Ynsight-kutatás a Ténygyár számára
8 percnyi olvasnivaló

Mi éri meg jobban? A botránykeltés, vagy a nemzetközi karrier? Az értékelhető teljesítmény, vagy a herevasaltatás? Nos, a magyar celebvilág mélyelemzése után úgy tűnik, a lényeg a figyelemfelkeltés, annak minősége másodlagos.

A Ténygyár az Ynsight Research segítségével, a social listening módszerével, vagyis a magyar hírességek májusi netes megjelenésének elemzésével állított fel sorrendet a hazai celebvilág nagyjai között. A felmérés vizsgálja, hogy mennyire uralják az egyes celebek a közösségi média csatornáit. Megnézték a saját közösségi oldalak népszerűségét – vagyis a celebek által közzétett tartalmak rezonálását követőik körében. Másfelől vizsgálták, hogy az egyes celebeket organikusan hányszor és milyen kontextusban, pozitívban, vagy negatívban említik az online térben.

A végső rangsor öt különféle metrikának az összesített komplex sorrendje, amihez tartozik némi fogalommagyarázat is, íme:

Összes követő: Kiknek a legnépszerűbb a saját közösségi média oldalai – kit követnek a legtöbben?

Összengagement: Kiknek a saját oldalán a legnépszerűbbek a posztok? Ki publikálja a legnépszerűbb, vagyis legtöbbször like-olt tartalmakat?

Bevonódás: A celeb követői mennyire aktívak az oldalakon közzétett tartalmakkal, hányan szólnak hozzá a posztokhoz.

Organikus megjelenés: hányszor beszélgetnek a felhasználók az egyes celebekről nem a hírességek saját oldalain, hanem általában az online térben

Szentiment: milyen arányban jelenik meg a celeb pozitív vagy negatív kontextusban. Minél magasabb ez a szám, annál inkább voltak pozitív tartalmúak az adott hírességgel kapcsolatos megnyilvánulások

Mindezek alapján a legfrissebb celebrangsort Palvin Barbara vezeti. Ehhez az elsőséghez azonban hozzá kell tenni, hogy a listára került magyar hírességek között ő az egyetlen, akinek külföldi követői, like-olói is vannak, mégpedig szép számban. A kutatásban az organikus megjelenések esetén – vagyis amikor nem a saját oldalain említik a nevét – csak a magyar nyelvű megjelenéseket vettük alapul, a saját oldalain lévő kommentek tekintetében azonban a nem magyar nyelven született bejegyzéseket is.

Érdekes azonban, hogy ha csak a szentimentet, vagyis azt vesszük alapul, mennyire pozitív a hírességről szóló diskurzus hangvétele, akkor Palvin Barbarát az ebből a szempontból élre kerülő Dobó Ági, Rubint Réka és Liptai Klaudia is megelőzi. A negatív hangvételű megjegyzések házi versenyében valamiért Istenes Bence áll az élen, Majka és Berki Krisztián előtt. Majkáról és Barkiről viszont még Palvin Barbaránál is többet beszélnek maguktól a netezők, úgy tűnik tehát, ők a leginkább megosztó magyar hírességek.

A „hivatalos”, vagyis a bulvármédiában előszeretettel szerepeltett celebek közé egyetlen kívülálló került: Hiro, alias Molnár Miklós. Az AK26 zenekar rapperére  (kín)rímjeinek nyelvezete miatt a tévék, rádiók, bulvárlapok helyett éppen a közösségi médiában találhat rá az, aki kíváncsi például társas viszonyainak alakulására:  „A csajomnak lett egy Benze ma, azt hiszi én vagyok Benzema.Pedig úgy vettem neki lízingre,annyiba volt mint 10 inge”.

És akkor következzen a celebrangsor:

 

Ez a cikk is érdekelhet

Mi jelzi jobban előre, hogy mennyit fogsz keresni?

Gépi tanulás segítségével végzett jövedelembecslést egy kutatócsoport A jutalmazás önszabá…