• A kávé nemcsak egyéni szinten segít, a csapatmunkát is élénkíti
  • Szívesebben dolgoznak egymás társaságában, akiknek alkalmuk volt együtt meginni egy csésze kávét
  • A koffein élénkítő hatása a megbeszélések hangulatán kívül az eredményét is javíthatja
Ténygyár-tartalom
3 percnyi olvasnivaló

Az unalmas, terméketlen, sehova sem vezető értekezleteknek, végtelenségig nyúló meetingeknek létezik egy ellenszere, ami egyszerűbb és hétköznapibb, mint gondolnánk. A kávé nemcsak arra jó, hogy a dolgozók ne fejeljék le a klaviatúrát az ebéd utáni „kajakómában”, de egy friss kutatás eredményei szerint egy megbeszélésen felszolgálva képes mederben tartani, fókuszálni is a beszélgetést, bekapcsolódásra serkenti az asztal körül ülőket, akik összességében jobban is értékelik a saját maguk és a többiek részvételét. A kávéfogyasztás egyénekre gyakorolt hatását évtizedek óta vizsgálják a tudósok, de a csoportdinamikára, a csapatmunkára kifejtett hatását egészen eddig nem kutatták.

„Ha megnézzük, hogy a kávét jellemzően hol fogyasztják az emberek, azt találjuk, hogy a legtöbb esetben csoportos környezetben teszik ezt” – mondja Rao Unnava, a Kaliforniai Egyetem munkatársa, aki feleségével, Vasu Unnavával közösen jegyzi a kutatást, amelynek során két kísérletet végeztek el, 70 egyetemista körében.

Az elsőben kisebb csoportok kávéztak együtt, majd fél órával később egy, az Occupy mozgalomról szóló cikket vitattak meg. Ajánlásokat kellett tenniük azzal kapcsolatban, hogyan lehetne a témát beemelni az egyetemi vitakurzus témái közé. Voltak olyan kísérleti csoportok, amelyek viszont csak a beszélgetés után kapták meg a kávéjukat. Azok, akik a megbeszélés előtt fogyaszthatták el az élénkítő italt, sokkal pozitívabban értékelték a saját és a csoporttársaik teljesítményét, ötleteit is.

Egy kérdés azonban ezek után sem hagyta nyugodni az Unnava házaspárt: vajon a kávéban lévő koffein hatása vagy a fogyasztás közös élménye miatt ítélték meg pozitívabban a megbeszélést ezek az alanyok. Ennek kiderítésére a második kísérletben mindenki a meeting előtt ihatta meg a kávéját, viszont voltak olyan csapatok, amelyekben mindenki koffeinmentes italt kapott. Az első kísérlet eredményeihez hasonlóan a koffeines kávét ivók jóval elégedettebbek voltak saját és csapatuk teljesítményével, mint a „menteset” fogyasztók, és nagyobb arányban mondták azt: a jövőben is szívesen dolgoznának a többiekkel. Emellett a kutatók visszahallgatták a megbeszéléseken készült felvételeket, amelyekből kiderült: a koffeines kávét kapó csoportok sokkal több releváns megállapítást fogalmaztak meg a kitűzött témával kapcsolatban is.

 

Ez a cikk is érdekelhet

Mi jelzi jobban előre, hogy mennyit fogsz keresni?

Gépi tanulás segítségével végzett jövedelembecslést egy kutatócsoport A jutalmazás önszabá…