• Magyarországon minden harmadik emberre jut egy autó, ezzel csaknem sereghajtók vagyunk az Unióban
  • Többségünk 10-20 éves autóval jár, a gépkocsik tizede húsz évnél is régebbi
  • Lakosságarányosan a legtöbb autó Luxemburgban, a legkevesebb Romániában van
Ténygyár-tartalom
4 percnyi olvasnivaló

A szegénységet számos eszközzel lehet mérni a világon: a legegyszerűbb persze jövedelmi szegénységről beszélni, de sokak szerint az, hogy mennyit keres valaki, nem árul el mindent a helyzetéről. Ezért egyes kutatók azt is vizsgálni szokták, milyen értéktárgyakkal rendelkezik egy ember vagy egy család, hogy van-e saját ingatlanja, olyan műszaki cikkei, amelyek komfortosabbá teszik az életét, vagy van-e értékes ingósága.

Az utóbbi mérésekhez szolgálhat érdekes adalékul az Eurostat nemrég publikált kutatása, amely azt vizsgálta, hogy az Európai Unió, illetve néhány régiós ország (Svájc, Norvégia, Törökország, Macedónia) polgárai hány autót tulajdonolnak. A kutatásból az derült ki, hogy az Európai Unióban átlagosan 1000 főre 505 autó jut, az uniós tagállamokban tehát minden második ember autótulajdonos. Persze ez a megfogalmazás így csalóka: lehetnek olyan gazdagok, akik számos autóval rendelkeznek, és valószínűleg még mindig többségben vannak azok, akiknek nincs saját személygépkocsijuk.

A legtöbb autót Luxemburgban regisztrálták, itt ezer emberre 662 gépkocsi jut. A gazdag Luxemburgot a kevésbé vagyonos Olaszország (625 autó/1000 ember), Málta (615 autó) és Finnország (604 autó), illetve Ciprus (595 autó) követi. Ez azt is jelenti, hogy pusztán a személygépjárművek számából nem következtethetünk az életszínvonalra, hiszen például a dúsgazdag Svájcnál (537) több autó van a jóval kevésbé gazdag Lengyelországban (571). Az ennek ellenére is biztos, hogy a legkevesebb autóval a szegényebb országok rendelkeznek – illetve meglepetésre a kifejezetten gazdag Írország (439) és Dánia (502).

Az európai sereghajtó Románia, ahol 1000 lakosra 261 autó jut, majd hazánk következik 338 autóval. Előttünk toporog Lettország (341 autó) és Horvátország (374 autó).  A magyar személygépkocsik száma 2013-ban lépte át a hárommilliót, azóta pedig a magyar emberek egyre több autót vásárolnak, három év alatt csaknem háromszázezer személyautó került a magyarokhoz. A legtöbb autó egyébként nyilván a gazdag és nagy népességű tagállamokban van: a listavezető Németország (45 millió), majd Olaszország (37 millió), Franciaország (32 millió) és az Egyesült Királyság (30 millió) következik.

Magyarországon az új autók csaknem fele dízellel működik: a 2016-ban regisztrált 238 ezer autóból 110 ezer volt dízeles és 122 ezer benzines. Ezzel a középmezőnyben foglalunk helyet: a legtöbb benzines autót Hollandiában értékesítik, a legkevesebbet pedig Horvátországban. Az alternatív energiával működő (például hibrid-) autók aránya egyre növekszik a régióban. Magyarország e tekintetben sem áll igazán jól – nálunk csupán az új gépkocsik 2,5 százaléka működik alternatív módon. Sovány vigasz a környezetvédők számára, hogy ezzel is megelőzzük a nálunk jóval fejlettebb Németországot és Svédországot.

A használatban lévő új autók aránya már meglehetősen plasztikusan jelzi egy ország gazdagságát – nem véletlen, hogy ezt a listát Írország, Dánia és Luxemburg vezeti: mindhárom országban 20 százalék fölötti az 1-2 éves autók aránya. Magyarországon az emberek többsége (54%) 10-20 éves autóval jár, az új személygépkocsik aránya csupán 6,16 százalék. A Magyarország útjait koptató autók valamivel több mint tizede (12,9%) húszévesnél is régebbi.

 

Ez a cikk is érdekelhet

Muszlimot ötből egy,
zsidót kettőből egy
magyar fogadna a családjába

Nagyon erős a magyarok ellenérzése a muszlimokkal szemben, de a csehek még nálunk is rossz…