• Ki kell dolgozni egy stratégiát, hogy a negatív önhangokat pozitív párbeszéddé alakítsuk
  • Ha a kritizáló ciklust minden egyes alkalommal óvatosan megszakítjuk, amikor az megzavarja a viselkedésünket, az hozzásegít a pozitív életszemlélethez
  • Nemcsak a pozitivitást gyakoroljuk, de nagyobb esélyünk van arra is, hogy megtaláljuk a probléma igazi gyökereit
Ténygyár-tartalom
3 percnyi olvasnivaló

Nem is hinnéd, hogy mennyire meghatároz az, hogy hogyan beszélsz magadról és főként magaddal. A belső párbeszéd meghatározza azt, hogyan érzékeljük a helyünket a világban, ami pedig hatással van az érzéseinkre és motivációinkra. Azt már tudjuk, hogy a legnagyobb kritikusunk a saját fejünkben él, de most legyen szó arról is, hogyan tudjuk ezt a párbeszédet befolyásolni. Lehet, hogy ez a boldogabb élet kulcsa!

Pozitív önreflexió három lépésben

Lethbridge Egyetem kutatóinak 2012-es tanulmánya szerint a pozitív önreflexió integrálásához három lépés szükséges: először ismerni kell a belső kritikát, másodszor, ki kell dolgozni egy stratégiát, hogy a negatív önhangokat pozitív párbeszéddé alakítsuk, harmadszor pedig ügyelnünk kell arra, hogy a kommunikáció mindenképp optimista legyen.

A folyamat második lépésének megvalósításához segítségért kiáltottunk a terapeuták és a podcasterek körében, hogy milyen taktikákat alkalmazhatunk a fejünkben lévő bosszantó és pusztító hangok minimalizálására vagy akár teljes kiiktatására. A válaszokból kiderül, hogy a folyamat hosszú, de érdemes tartani magunkat a pozitivitáshoz.

A módszer

Amikor túl kritikusnak találod magadat, csak ismételd el az új mantrád: „Úgy döntöttem, hogy nem beszélek így magamhoz”, majd gondold át a szituációt. Például ha egy nagy előadás előtt úgy érzed, „nekem ez nem fog menni”, a helyes gondolat ez lehet: „Ideges vagyok, mert ez a prezentáció számomra fontos, de keményen dolgoztam és felkészültem, tehát sikerülni fog”. Ha a kritizáló ciklust minden egyes alkalommal óvatosan megszakítjuk, amikor az megzavarja a viselkedésünket, az hozzásegít a pozitív életszemlélethez.

Fogj meg egy edényt vagy tálat, és minden egyes alkalommal, amikor sikerül megvalósítani ezt a feladatot, ünnepeld meg magad, úton vagy a változás felé! Cseppents folyadékot a tálba, vagy dobj bele valami mást (szárított babot, gombokat, gyöngyöket), ami emlékké válhat, és szimbolizálja a változást. „Ez a vizuális eszköz erőteljes emlékeztető a fejlődésedre, arra, hogy pozitívan viszonyulsz magadhoz.” – mondja Rosie Molinary , a Beautiful You szerzője.

Nem te vagy az első ember, akinek nem megy a parkolás

Ha ezeket a káros gondolatokat pedig kíváncsisággal közelítjük meg („Miért gondolom azt, hogy nem vagyok képes rá?”) bűntudat vagy szégyen helyett („Nem gondolok erre, mert tudom, hogy rossz”) nemcsak a pozitivitást gyakoroljuk, de nagyobb esélyünk van arra is, hogy megtaláljuk a probléma igazi gyökereit. Végül pedig meg kell emlékeznünk a meditáció előnyeiről, a hálával kapcsolatos gyakorlatokról és más módszerekről, amelyek átformálják a gondolkodásunkat. Mindennap egyre többet tanulhatunk az önmagunkkal való együttérzésről és pozitív gondolkodásról amelyek – szó szerint – megváltoztatják az agyunk működését.

Ha tehát rossz a kedved, vagy negatív gondolatokat ébresztesz saját magad iránt, csak gondolj erre: nem te vagy az első ember, akinek nem megy a parkolás, aki kicsúszott a határidőből, vagy kiborította a kávéját!

Ez a cikk is érdekelhet

A magyarok a családtagjaiknak
hisznek, nem a kormánynak

A magyarok többsége nem tartja demokratikusnak Magyarországot, nem bízik a politikai rends…