• Akár 90 százalékos pontossággal lehet következtetni a nemre, fajra, jövedelemre és politikai nézetekre a fogyasztási szokások alapján
  • A kutatók hosszú távú kérdőívekkel vizsgálták a kulturális különbségek változását
  • Az amerikai kulturális szakadék nem nőtt az elmúlt években
Ténygyár-tartalom
3 percnyi olvasnivaló

Egy júniusban publikált tanulmány bemutatja, hogy az Egyesült Államokat kettészelő kulturális különbségek nagyon is valósak. A tanulmány szerzői, Marianne Bertrand és Emir Kamenica egy olyan programot írtak, amely a vásárlási és a kultúrafogyasztási szokások alapján következtet a nemre, fajra, politikai irányultságra és jövedelemre – egyes esetekben több mint 90 százalékos pontossággal.

A szerzőpáros három hosszú távú kérdőíves felmérésen tanította az algoritmust, majd egy olyan mintán tesztelték, amelyet a program még nem ismert. Mivel a felhasznált kérdőívek az idő múlásával konzisztensen alakultak, Bertrand és Kamenica azt is fel tudták mérni, hogyan változott a kulturális szakadék az idők során.

A népszerű vélekedéssel ellentétben a kulturális különbségek Amerikában nem nőttek az elmúlt években. Legalábbis ez a kultúra legtöbb dimenziójára igaz, de van egy kivétel: az ideológiai nézeteltérés a konzervatívok és a liberálisok között nagy és egyre nő.

A kutatás során tapasztalt eredmények némelyike nem meglepő. A program csaknem tökéletesen képes megjósolni a nemet, mivel például a férfiak nem vesznek olyan sok szempillaspirált, mint a nők, és a nők sokkal kevesebb arcszeszt vásárolnak, mint a férfiak.

Viszont a kapcsolat más jellemvonások és a vásárlási szokások között nem ilyen egyértelmű. 2016-ban a legjobb indikátora annak, hogy valaki fehér, az volt, hogy van háziállata, ezt az elemlámpa birtoklása követte. És ugyanez fordítva is beigazolódott: ha valakinek nem volt háziállata, a program szerint 63,4 százalékos valószínűséggel nem volt fehér.

A magas jövedelmet az iPhone-vásárlás jelezte a legmagasabb százalékban. A kereset és a fogyasztási szokások között – nem meglepő módon – szoros összefüggést találtak a kutatók.

A politikai beállítottságot legjobban megjósoló faktorok a tanulmány talán legérdekesebb megállapításai. Ha valaki az Arby nevű gyorsétteremben evett, vagy Jif márkájú mogyorókrémet vásárolt, nagy valószínűséggel konzervatív volt. Míg ha valakinek nem volt horgászfelszerelése, ivott alkoholt, és regényeket vásárolt, feltehetően a liberálisok táborához tartozott.

 

Ez a cikk is érdekelhet

A magyarok a családtagjaiknak
hisznek, nem a kormánynak

A magyarok többsége nem tartja demokratikusnak Magyarországot, nem bízik a politikai rends…