• A negatív hatáshoz az is elég, ha csak néhány hallgató használ laptopot vagy mobilt
  • Akár egyénileg, akár csoportosan kell megoldani egy feladatot, úgy nagyon nehéz, ha a diák figyelme széttöredezett
  • A most felnövő generáció tagjai páratlanul magányosak lesznek, ha nem tanulják meg az egy irányba figyelés képességét
Ténygyár-tartalom
4 percnyi olvasnivaló

Egy átlagdiáknál szinte biztos, hogy van legalább egy elektronikai eszköz, amivel kapcsolódni tud az internethez. Egy nemrégiben készült magyar felmérés szerint a 7-10 éves kisiskolások 89%-a használ rendszeresen valamilyen okoseszközt, az össz-európai adatok pedig azt mutatják, hogy a 9-16 éves korosztály közel felének van saját okostelefonja. Az egyetemista korú fiatalok körében még magasabb a lefedettség, így jogosan merül fel a kérdés: milyen hatással van a mobiltechnológia a tanulási képességekre?

A témában folytatott kutatások egybehangzó következtetése, hogy nem túl rózsás a helyzet. Egy friss tanulmány arról számol be, hogy ha engedték a mobileszközök használatát a hallgatóknak óra közben, átlagosan fél jeggyel rosszabbat kaptak a félév végi vizsgákon. Az eredmény érdekessége, hogy a negatív hatáshoz az is elég volt, ha csak néhány hallgató használt laptopot vagy mobilt. A képernyők puszta jelenléte is figyelemelvonó hatásúnak bizonyult, alaposan megnehezítve az iskolai döntéshozók dolgát.

Egyesek a teljes tiltás útját választják, ami nem is olyan drasztikus húzás annak fényében, hogy kutatások szerint az internetelérés nyomán fellépő multitasking kényszer igen jelentősen rombolja a tanulás hatékonyságát. Az internet – pontosabban a közösségi média alapú integrálása a mindennapi életünkbe – folyamatos információs nyomást helyez ránk: minden pillanatban történik valami a barátainkkal, megjelenik egy új hír, friss tartalmat posztol a kedvenc bloggerünk/vloggerünk, egyszóval történik valami. Ez olyannyira csábító, hogy gyakorlatilag képtelenek vagyunk ellenállni a telefonunk állandó nyomkodásának (átlagban 2000-szer érünk hozzá egy nap), ami nagyban megnehezíti a koncentrációt – még akkor is, ha konkrétan nem is nyúlunk digitális kegytárgyunkhoz.

Rímelve az elsőként idézett tanulmányra, más kutatók is arra jutottak, hogy a mobileszközök jelenléte – függetlenül a használat intenzitásától – azonos mértékben vonja el a figyelmet az aktuális szituációról. Legyen szó valamilyen koncentrációt igénylő feladatról vagy egyszerűen egy társas helyzetről, a képernyő mögött elterülő végtelen potenciál leköti az agy erőforrásait, amiből értelemszerűen kevesebb jut a jelenlévő dologra. A kísérletek egyértelműen kimutatták, hogy ha a feladatot végző embertől elvették a telefont, és átvitték a szomszédos szobába, nagyságrendekkel nőtt a teljesítménye, míg ha ott lehetett nála, de nem használhatta, ugyanolyan (rosszabb) eredményeket produkált, mint akik használhatták is eszközeiket.

Élő munkakörnyezetben tesztelve is hasonló eredmények születtek: ha elvették a dolgozók telefonját – a várakozásokkal szemben –, csökkent a stressz-szintjük, és jobban oda tudtak figyelni a feladataikra, ami 26%-os növekedéshez vezetett a produktivitásuk terén. És ezek az adatok csak az internetelérés lehetőségére vonatkoznak, nem is a tényleges interakcióra. A valódi értesítések és a nyomukban létrejövő cselekvések értelemszerűen még inkább lekötik az ember figyelmét, kiszakítva az aktuális történésekből.

Nem nehéz belátni, hogy mindez milyen hatással lehet a tanulásra. Bármennyire is innovatív egy oktatási rendszer, koncentrációra szükség van: akár egyénileg, akár csoportosan kell megoldani egy feladatot, úgy nagyon nehéz, ha a diák figyelme széttöredezett. Mi lenne hát a teendő? Elvenni a diákoktól az összes okoseszközt nap elején? Mennyire reális elvárni egy olyan generációtól az analóg életet, akik születésüktől fogva a digitális világban szocializálódnak? Megnyugtató válasszal senki sem tud szolgálni, az azonban egyre bizonyosabb, hogy az okos kütyük puszta létükkel is nehezítik az odafigyelést; ez pedig végső soron a legalapvetőbb emberi kapcsolatainkra is kihat. A most felnövő generáció tagjai páratlanul magányosak lesznek, ha nem tanulják meg az egy irányba figyelés képességét.

 

Ez a cikk is érdekelhet

A hazugságoktól hitelesebbnek tűnnek a politikusok

A 2016-os elnökválasztás sem az őszinteség jegyében telt A Trump-pártiak többnyire nem vet…