• Az iparágból el kell tűnnie „használat után eldobandó” hozzáállásnak
  • Az (értéknövelő) újrahasznosítás révén a mechanikai és kémiai folyamatok ökológiai folyamatokká alakulnak
  • Mindaddig tart a folyamat, amíg meg nem szűnik a fenntartható divat trendjellege – és nem válik ehelyett az iparág új normájává
Ténygyár-tartalom
6 percnyi olvasnivaló

A legújabb trendek és események forradalmi változást követelnek a divat világában. Az iparágból el kell tűnnie a gyakran embertelen körülmények között – és a környezetet súlyosan károsító folyamat útján – előállított ruhadarabokkal kapcsolatos „használat után eldobandó” hozzáállásnak. Korábban a World Economic Forum Agenda blogján két írás is foglalkozott a témával, egyrészt a divatipar rejtett költségeit, másrészt a fast fashion környezetvédelmi károkozásának nagyságrendjét ismertetve. Alulról felfelé építkező, következő generációs mentalitással kifejlesztett akciókra és megoldásokra van szükség, kézzelfogható példákkal és megvalósítható tervekkel. Jól azonosítható az az ötféle mód, ahogyan az úttörők fenntartható változásokat hoznak létre, és olyan ígéretes új gondolkodási módokat igyekeznek tudatosítani, amelyek gyökeresen megváltoztatják a divatiparban kialakult viszonyokat.

  1. Megváltoztatni a hozzáállást

Az egyik fontos, úttörő kezdeményezés a fogyasztók felkészítése arra, hogy a divatos holmik közül a fenntarthatóbbra essen a választásuk. Az ilyen viselkedés ösztönzéséhez elengedhetetlen, hogy az személyes és emberi is legyen. Nem szabad elfelejteni, hogy az embereket mi motiválja a ruhanemű megvásárlásakor: az önértékelés, az elismerés vágya, az identitásuk kifejezése. Ha megismerik a lehetőségeiket, képesek kritikusan gondolkodva, jól tájékozottan és tudatosan meghozni vásárlási döntéseiket. Ehhez nyújt segítséget például a Good On You alkalmazás – amely újraértékeli az egyéni ruhatár tartalmát, lehetővé téve a márkák összehasonlítását, előnyben részesítve a fenntarthatóságot –, illetve a Rent the Runway, amelyik a luxuscikk-megosztó gazdaság területén megvetve a lábát teszi lehetővé ügyfeleinek, hogy a kiskereskedelmi ár töredékéért béreljék neves tervezők ruhakölteményeit. Jelzés értékű és ígéretes, hogy a Rent the Runway startup cégébe nemrégiben 20 millió dollárt fektetett be Jack Ma, az Alibaba alapítója.

  1. Közös célok, elvek, szabályok

Hasonlóan más, rendszerszintű változásokhoz számos olyan úttörő kezdeményezés született a divatiparban, amely ösztönzi a fenntarthatósággal kapcsolatos együttműködést. Az érintettek lebontják azokat a falakat, amelyek az iparágat jellemző régi gondolkodás, a „használat után eldobandó” körül tornyosultak – például amikor az értékláncban együttműködnek partnereikkel a brandek. Megosztják tapasztalataikat, tanulnak egymástól, ugyanolyan eszközöket alkalmaznak a fenntarthatóság, a társadalmi és környezeti hatások mérésére. Céljuk, hogy egyetlen szabálykönyve legyen az iparágnak, és „egyetlen közös nyelvet” használjanak, az összehasonlíthatóságra, a haladási irányra és az ismétlések elkerülésére összpontosítva. Ilyen úttörő, az együttműködést elősegítő kezdeményezés például a Shaping Fashion, egy olyan projekt, amely a divatipar helyi/regionális kérdéseinek kezelése érdekében összehozza a Global Shapers és a Fashion Revolution hálózatokat, globális kampányban erősítve a hatásukat. A Sustainable Apparel Coalition az értéklánc valamennyi szereplőjét egyesíti, hogy azonosítsa és mérje a fenntarthatósági teljesítményüket. A Roadmap Zero pedig azzal a céllal teremt kapcsolatot a textil-, a bőr- és a lábbeli-iparág képviselőivel, hogy a veszélyes kémiai anyagok használatát teljes mértékben sikerüljön kiküszöbölni.

  1. Körforgásos innováció

Azok az élenjáró cégek is a divatipar fenntarthatóbbá tételén dolgoznak, amelyek a körforgásos innováció megoldásait integrálják folyamataikba. Az (értéknövelő) újrahasznosítás révén a mechanikai és kémiai folyamatok ökológiai folyamatokká alakulnak; így a divatipar sokféle nyersanyag használatát megszüntetheti. A jó hír az, hogy már léteznek olyan új üzleti modellek, amelyek megoldásokat javasolnak ennek végrehajtására. Tehát már nem arról van szó, hogy hogyan, hanem arról, hogy mikor valósul meg a teljes körforgás a divatiparban. Íme két példa a körforgás megoldásaira:

Fashion for Good. Ez a globális platformgyorsító program számos innovatív kezdeményezést támogatott, például a SpinDye-t, amely tiszta és nyomon követhető színkezelési módszert kínál a textilipar számára; illetve a LeatherTeq LiteHide technológiáját, amelynek révén kiváltható a só felhasználása a bőr konzerválásánál.

Fibersort. Ez a technológia automatikusan képes száltípusonként feldolgozni az ömlesztve érkező vegyes használt textíliát. A textil-újrahasznosításra megbízható és következetes anyagbevitel szolgál, megakadályozva a nagy mennyiségű hulladék keletkezését.

  1. Átláthatóság

Az iparági innováció negyedik kulcseleme a divatipar átláthatóságának megteremtése. A legfontosabb kérdés az, hogy hogyan kell alkalmazni az átláthatóságot a változás eszközeként. Amire szükség van, az a szándék az átláthatóságra, ennek révén a piaci szereplők magukévá tehetik a fenntarthatóbb és megbízhatóbb értéklánc megvalósításával kapcsolatos teendőket összefoglaló információkat. A kezdeményezésekre jó példa a Transparent Companyé, amely blockchain-technológia alkalmazásával teremti meg az értéklánc átláthatóságát a 150 legnagyobb brandet évről évre rangsoroló Fashion Transparency Index számára a társadalmi és környezetvédelmi gyakorlatokról szolgáltatott adatok alapján.

  1. A modern alkotók

A divat soha nem megy ki a divatból. Ezért az ötödik úttörő terület az alkotók csoportjáé. Ezek a kézművesek, kutatók, mérnökök – az élvonalbeli megoldásokkal párhuzamosan – aktívan élesztik fel és művelik a legelterjedtebb helyi és regionális technikákat, egyesítve a régit az újjal. Ismét két példa:

Enschede Textielstad. A kezdeményezés célja a szövőipar újjáélesztése a hollandiai Enschede városában. Régi szövőszékeket és újrahasznosított textilt használnak, de új módszereket ajánlanak a folyamatok körforgásának megteremtéséhez.

Diamond Foundry. Ezek az ember gyártotta gyémántok reaktorplazma-technológiával készülnek, anélkül, hogy kárt tennének a környezetben vagy a hagyományosan bányászott gyémántokban.

Mint látható, ígéretes kezdeményezésben nincs hiány. Mindent összevetve: izgalmas időszak a mostani a divatipar életében. Tovább folytatódik a divat forradalma, és mindennap tanúi lehetünk újabb úttörők megszületésének. Ez pedig mindaddig eltart, amíg meg nem szűnik a fenntartható divat trendjellege – és nem válik ehelyett az iparág új normájává.

Ez a cikk is érdekelhet

Negyven éve először
nem nőtt a demokráciák
száma a világon

Választás szabadság nélkül: ez lett Magyarországból A Göteborgi Egyetem 3000 szakértő segí…